Page 24 - Stanojev, Saso, Florjancic, Viktorija (2018). Digitalna pismenost srednjesolcev. Koper: Zalozba Univerze na Primorskem.
P. 24
2 Informacijsko-komunikacijska tehnologija in digitalna pismenost
video-, avdiomaterialov in besed. Medijsko pismenost razumejo kot
podlago in pogoj za dostopanje, analiziranje, vrednotenje, ustvarjanje
in sodelovanje v sodobni digitalni družbi. Hkrati gradijo razumevanje
vloge medijev v družbi in potrebne veščine samoizražanja, ki jih potre-
buje posameznik v demokratični družbi. Okvir cml opredeli 5 ključnih
konceptov medijske pismenosti, in sicer:⁷
• vsa medijska sporočila so zgrajena iz več sestavin;
• medijska sporočila so ustvarjalno zgrajena s pomočjo vnaprejšnjih
pravil;
• različni ljudje lahko sporočila dojemajo na različne načine;
• mediji poleg sporočilnosti vsebujejo tudi vrednote in stališča;
• večina sporočil je organiziranih tako, da prinašajo moč ali dobiček.
Okvir medijske pismenosti cml »MediaLit Kit« določa ključna zna-
nja, ki izhajajo neposredno iz 5 ključnih konceptov raziskovanja medij-
skih sporočil.⁸ Medijsko pismen posameznik zna določiti avtorja me-
dijskega sporočila, prepoznava različne formate slednjega ter njegovo
ciljno skupino, določi njegov motiv in vsebino. Okvir ne predvideva
ravni znanj, je pa za potrebe samoocene razvit vzorčni ocenjevalni mo-
del, ki je dostopen le naročnikom.
Znanja in veščine digitalne pismenosti je opredelil tudi okvir d ca, pri
katerem je skupina raziskovalcev iz italijanskih univerz zasnovala mo-
del merjenja digitalne pismenosti in izmerila digitalno pismenost itali-
janskih srednješolcev (Calvani idr. 2012).
Njihov okvir je predvideval tri posamične dimenzije digitalne pisme-
nosti in njihovo integracijo (Calvani, Fini in Ranieri 2010):
• tehnološko dimenzijo,, ki jo razumejo kot sposobnost prožnega raz-
iskovanja in soočanja s problemskimi situacijami ob uporabi teh-
nologije,
• kognitivno dimenzijo, kjer so preverili sposobnost branja, izbire,
razlage in vrednotenja podatkov ter informacij ob upoštevanju
njihove ustreznosti in zanesljivosti,
• etično dimenzijo, ki vključuje sposobnost konstruktivne interakcije
z ostalimi posamezniki in odgovorne rabe razpoložljive tehnolo-
gije,
⁷ Glej http://www.medialit.org/about-cml.
⁸ Glej http://www.medialit.org/cml-medialit-kit.
24
video-, avdiomaterialov in besed. Medijsko pismenost razumejo kot
podlago in pogoj za dostopanje, analiziranje, vrednotenje, ustvarjanje
in sodelovanje v sodobni digitalni družbi. Hkrati gradijo razumevanje
vloge medijev v družbi in potrebne veščine samoizražanja, ki jih potre-
buje posameznik v demokratični družbi. Okvir cml opredeli 5 ključnih
konceptov medijske pismenosti, in sicer:⁷
• vsa medijska sporočila so zgrajena iz več sestavin;
• medijska sporočila so ustvarjalno zgrajena s pomočjo vnaprejšnjih
pravil;
• različni ljudje lahko sporočila dojemajo na različne načine;
• mediji poleg sporočilnosti vsebujejo tudi vrednote in stališča;
• večina sporočil je organiziranih tako, da prinašajo moč ali dobiček.
Okvir medijske pismenosti cml »MediaLit Kit« določa ključna zna-
nja, ki izhajajo neposredno iz 5 ključnih konceptov raziskovanja medij-
skih sporočil.⁸ Medijsko pismen posameznik zna določiti avtorja me-
dijskega sporočila, prepoznava različne formate slednjega ter njegovo
ciljno skupino, določi njegov motiv in vsebino. Okvir ne predvideva
ravni znanj, je pa za potrebe samoocene razvit vzorčni ocenjevalni mo-
del, ki je dostopen le naročnikom.
Znanja in veščine digitalne pismenosti je opredelil tudi okvir d ca, pri
katerem je skupina raziskovalcev iz italijanskih univerz zasnovala mo-
del merjenja digitalne pismenosti in izmerila digitalno pismenost itali-
janskih srednješolcev (Calvani idr. 2012).
Njihov okvir je predvideval tri posamične dimenzije digitalne pisme-
nosti in njihovo integracijo (Calvani, Fini in Ranieri 2010):
• tehnološko dimenzijo,, ki jo razumejo kot sposobnost prožnega raz-
iskovanja in soočanja s problemskimi situacijami ob uporabi teh-
nologije,
• kognitivno dimenzijo, kjer so preverili sposobnost branja, izbire,
razlage in vrednotenja podatkov ter informacij ob upoštevanju
njihove ustreznosti in zanesljivosti,
• etično dimenzijo, ki vključuje sposobnost konstruktivne interakcije
z ostalimi posamezniki in odgovorne rabe razpoložljive tehnolo-
gije,
⁷ Glej http://www.medialit.org/about-cml.
⁸ Glej http://www.medialit.org/cml-medialit-kit.
24