Page 28 - Kesič, Dragan, Likar, Borut (2018). Komercializacija novosti za neekonomiste. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 28
5 Povpraševanje in ponudba

Povpraševanje se lahko spremeni, če se spremeni katerikoli njegov
ključni element, razen cene izdelkov in storitev. Povpraševanje se tako
lahko poveča, če se:

• poveča potrošnikov dohodek,
• povečajo skupni elementi, kamor uvrščamo potrošnikov okus, po-

trebe, želje, druge možnosti in pogoje nakupa (potrošnikove pre-
ference),
• povečajo cene drugih izdelkov in storitev, ki so neposredno primer-
ljivi ali možno zamenljivi izdelki in storitve (substituti),
• znižajo cene dopolnjujočih se izdelkov in storitev.

Vse različne sile, ki na nekem trgu delujejo v različnih aktivnostih po-
nudnikov (prodajalcev), lahko opredelimo kot ponudbo. Na ponudbo, za
razliko od povpraševanja, vplivajo zelo različni elementi. Nekaj ključnih
elementov, ki neposredno vplivajo na ponudbo:

• cena izdelkov in storitev v ponudbi,
• uporabljena tehnologija v proizvodnji izdelkov in storitev,
• obstoječe zaloge izdelkov,
• cene proizvodnih faktorjev (energija, surovine, polizdelki),
• pričakovano gibanje cene izdelkov in storitev v prihodnosti,
• drugi naravni pogoji,
• gibanje cen energije, surovin in polizdelkov na svetovnem trgu,
• cene drugih vrst izdelkov in storitev, ki bi jih lahko proizvajalci tudi

proizvajali, in tudi njihovi dobički,
• potreba ponudnika, da pridobi razpoložljiva (likvidna) sredstva za

nadaljevanje proizvodnje in poslovanja,
• vsi ostali faktorji.

Celotni prihodek ponudnika skupaj s celotnimi stroški poslovanja
tako opredeljuje ponudnikov dobiček, in sicer:

dobiček = celotni prihodek – celotni stroški, oziroma
D = CP – CS.

Če je prihodek enak celotnim stroškom, lahko rečemo, da podjetje po-
sluje mejno, saj tako nima izgube, vendar tudi ne ustvarja nobenega do-
bička. Stanje, v katerem ni ne izgube ne dobička, ne more trajati dolgo,
saj mora podjetje znati ukrepati in sprejeti take odločitve, ki ga lahko
vodijo do načrtovanega dobička. Če podjetje ustvarja izgubo, torej če so
celotni stroški poslovanja večji od celotnega prihodka, s tem izgublja

28
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33