Page 27 - Kesič, Dragan, Likar, Borut (2018). Komercializacija novosti za neekonomiste. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 27
5 Povpraševanje in ponudba
Kaj je ponudba in kaj je povpraševanje
Kaj je značilno za učinek realnega dohodka
Kaj je značilno za temeljne kategorije poslovanja
podjetja
Kaj predstavlja cena izdelka in storitve
Kaj je značilno za tržno gospodarstvo
Vse različne sile, ki na nekem trgu delujejo v različnih aktivnostih kup-
cev, lahko opredelimo kot povpraševanje. Vse ključne elemente, ki nepo-
sredno vplivajo nanj, lahko razvrstimo v naslednje štiri skupine:
1. cena izdelkov in storitev, ki se kupuje,
2. cene drugih izdelkov in storitev, ki so neposredno primerljivi ali
možno zamenljivi izdelki in storitve (substituti),
3. razpoložljivi dohodek potrošnika,
4. skupna elementov, kamor uvrščamo potrošnikov okus, potrebe,
želje, druge možnosti in pogoje nakupa (potrošnikove preference).
Tako lahko za razumevanje delovanja trga opredelimo zakon ponudbe
in povpraševanja, ki pravi, da se količina in cena blaga (izdelkov, stori-
tev) spreminjata v obratni smeri ob predpostavki nespremenjenih vseh
ostalih faktorjev. To pomeni, da če ceno zvišamo, se obseg povpraševa-
nja zmanjša.
Nasprotno velja pri znižanju cene: tam se namreč obseg povpraše-
vanja poveča zaradi dveh učinkov, in sicer učinka realnega dohodka in
učinka zamenjave. Ker se cena zniža, se kupčev realni dohodek poveča,
torej lahko kupi več teh in tudi drugih izdelkov ter storitev – to je učinek
realnega dohodka. Zaradi znižanja cene pa so ti izdelki in storitve postali
tudi relativno cenejši kot neposredno zamenljivi izdelki in storitve, zato
bo kupec prešel od zamenljivih izdelkov in storitev na te izdelke in sto-
ritve; to hkrati tudi pomeni, da se bo povpraševanje po teh izdelkih in
storitvah zaradi učinka zamenjave še povečalo.
27
Kaj je ponudba in kaj je povpraševanje
Kaj je značilno za učinek realnega dohodka
Kaj je značilno za temeljne kategorije poslovanja
podjetja
Kaj predstavlja cena izdelka in storitve
Kaj je značilno za tržno gospodarstvo
Vse različne sile, ki na nekem trgu delujejo v različnih aktivnostih kup-
cev, lahko opredelimo kot povpraševanje. Vse ključne elemente, ki nepo-
sredno vplivajo nanj, lahko razvrstimo v naslednje štiri skupine:
1. cena izdelkov in storitev, ki se kupuje,
2. cene drugih izdelkov in storitev, ki so neposredno primerljivi ali
možno zamenljivi izdelki in storitve (substituti),
3. razpoložljivi dohodek potrošnika,
4. skupna elementov, kamor uvrščamo potrošnikov okus, potrebe,
želje, druge možnosti in pogoje nakupa (potrošnikove preference).
Tako lahko za razumevanje delovanja trga opredelimo zakon ponudbe
in povpraševanja, ki pravi, da se količina in cena blaga (izdelkov, stori-
tev) spreminjata v obratni smeri ob predpostavki nespremenjenih vseh
ostalih faktorjev. To pomeni, da če ceno zvišamo, se obseg povpraševa-
nja zmanjša.
Nasprotno velja pri znižanju cene: tam se namreč obseg povpraše-
vanja poveča zaradi dveh učinkov, in sicer učinka realnega dohodka in
učinka zamenjave. Ker se cena zniža, se kupčev realni dohodek poveča,
torej lahko kupi več teh in tudi drugih izdelkov ter storitev – to je učinek
realnega dohodka. Zaradi znižanja cene pa so ti izdelki in storitve postali
tudi relativno cenejši kot neposredno zamenljivi izdelki in storitve, zato
bo kupec prešel od zamenljivih izdelkov in storitev na te izdelke in sto-
ritve; to hkrati tudi pomeni, da se bo povpraševanje po teh izdelkih in
storitvah zaradi učinka zamenjave še povečalo.
27