Page 29 - Kesič, Dragan, Likar, Borut (2018). Komercializacija novosti za neekonomiste. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 29
Povpraševanje in ponudba 5

tudi svoja sredstva (kapital), zato takega stanja ne more dolgo zdržati.
Zato mora tako podjetje natančno in skrbno pretehtati ter preučiti svoje
izdelke in storitve, proizvodne zmožnosti, tržne okoliščine in sprejeti
določene ukrepe s ciljem izboljšanja svojega poslovanja. Torej je konku-
renca zelo dinamičen tržni proces, ki ima svoje pozitivne in tudi negativne
posledice.

Cena izdelkov in storitev v ponudbi je eden od ključnih elementov
ponudbe, a so v celotni strukturi ponudbe pomembni tudi proizvodni
stroški. Ponudba je namreč še bolj kot povpraševanje odvisna od časa,
ki ga imajo na voljo proizvajalci, da se lahko prilagodijo stalno spremi-
njajočim se tržnim pogojem in razmeram. Če se na primer v nekem tre-
nutku cena izdelka in storitve poveča, bo prvi odgovor ponudnika po-
večanje prodaje iz obstoječih zalog, zato se bo obseg ponudbe povečal.
V kratkem času namreč povečanje ponudbe zaradi večje proizvodnje še
ni možno. V daljšem časovnem obdobju pa bodo podjetja v panogi po-
večala proizvodnjo, saj višja cena omogoča pokrivanje višjih stroškov
na enoto izdelka, ki so praviloma pogojeni z večjo proizvodnjo. V sami
panogi pa se lahko pojavijo tudi nova podjetja s praviloma višjimi proiz-
vodnimi stroški. Tako se praviloma pri višji ceni poveča obseg proizvod-
nje v določeni gospodarski panogi.

Poznamo tudi pojem tržnega ravnovesja. To je stanje na trgu, kjer je
obseg ponudbe izdelkov in storitev enak obsegu povpraševanja pri do-
ločenem nivoju tržne cene izdelka in storitve.

Vsekakor pa so ključni elementi tržnega mehanizma in tržnega delo-
vanja, poslovanja podjetij in organizacij svoboda poslovnega odločanja,
privatna lastnina in zasebni samointeres tržnih subjektov – podjetij, ki
poslujejo na trgu. Podjetja, njihovi lastniki in vodstvo (management)
tako v celoti prevzemajo vsa tveganja za slabe odločitve in si na drugi
strani tudi prisvajajo dobičke za dobre poslovne odločitve ter ustvarjene
dobičke. Zato je pri tem pomembno pravilno oceniti trenutne, še bolj pa
bodoče tržne razmere in pogoje poslovanja na trgu ter sprejeti primerne
odločitve. Trg je tako prostor tekmovanja med podjetji, med podjetji in
potrošniki, znotraj podjetja pa so pomembni odnosi med lastniki, vod-
stvom (managementom) in zaposlenimi, ki so ključni dejavniki ustvar-
janja dobrih poslovnih dosežkov podjetja. Trg ima tako zelo pomembne
lastnosti, da izenačuje tržne subjekte, da pri razviti konkurenci odpra-
vlja različne privilegije in nagrajuje učinkovite, inovativne, iznajdljive
ter uspešne ponudnike (višji dobički ob znižanju stroškov), hkrati pa
tudi izloča neuspešne, ki morajo sami prevzeti krivdo za lastno neu-

29
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34