Page 41 - Vodeb, Ksenija. 2018. Turistične atrakcije. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 41
Sistem turistične atrakcije 41
izstopiti iz množice in prepričati. Ta aktivnost od turistične ponudbe
zahteva veliko več napora kakor ohranjanje pozornosti, negovanje odno-
sa z večkratnim obiskovalcem.
Richards (2002) v svoji študiji ugotavlja, da so najpogosteje in v naj-
večji meri v uporabi zaznamovalci pred odhodom na potovanje ali obi-
skom atrakcije. Slaba polovica vprašanih v raziskavi (N = 6000) se opi-
ra na informacijo pred potjo, slaba četrtina pretežno na informacije med
potjo oz. na poti in nekaj več kot četrtina na informacije na destinaciji
oz. ob atrakciji sami. Dnevni obiskovalci po informacijah pred odhodom
posegajo pretežno zaradi omejenega časa za obisk, ki jim je na voljo. Tis-
ti na turističnih potovanjih pretežno uporabljajo informacije na poti, bolj
kot tisti, stacionirani na eni lokaciji. Daljše bivanje na destinaciji omogo-
ča uporabo informacij na poti in destinaciji sami, ker je na voljo več časa.
Prav tako daljše bivanje pomeni iskanje in obiskovanje tudi manj znanih
atrakcij. Pomembno sporočilo avtorjeve študije za turistični marketing
je bilo sledeče: pozornost (potencialnih) obiskovalcev in turistov je pot-
rebno ujetii pred njihovim odhodom od doma. Prav tako je ugotovil, da
uporaba zaznamovalcev zelo variira v odvisnosti od kulturnega kapitala
(pretežno izobrazbe) in potrošniških navad ter spretnosti. Predvsem pa je
ugotovil moč predhodne lastne izkušnje kot pomembnega zaznamovalca
pred odhodom, ki nastopa v sistemu atrakcij kot neposreden in izjemno
zanesljiv vir informacij za turista.
Leiperjev sistem turističnih atrakcij je uporaben za razumevanje na-
čina, kako destinacije privlačijo obiskovalce, vzorcev in lastnosti obisko-
vanih atrakcij ter njihove vloge kot ključnih elementov destinacij. Prav
tako je uporabnost tega modela možna pri raziskovanju učinkovitosti ta-
kih sistemov ter analiziranju različnih zaznamovalcev, ki jih turisti koris-
tijo (Richards, 2002). Preverjanje učinkovitosti sistema atrakcije z upo-
rabo Lepierjeve strukture je potencialno zanimivo in aplikativno orodje
tudi v praksi.
Model turistične atrakcije
Zgoraj smo obravnavali Leiperjev sistem turistične atrakcije, v katerem
deluje povezava treh elementov: turista (človeški element), jedra (ključ-
ni element) in zaznamovalca (informativni element). Vse te elemente smo
predhodno podrobno predstavili s poudarkom na njihovih lastnostih,
vlogah v sistemu atrakcij in povezavah med njimi. Predstavili smo človeš-
ki element v sistemu atrakcije, njegov pomen, njegove dinamične in sta-
tične lastnosti. Jedro, ki predstavlja ključni element atrakcije, smo razde-
lili v tri kategorije glede na percepcijo turista, pri čemer pomembno vlogo
izstopiti iz množice in prepričati. Ta aktivnost od turistične ponudbe
zahteva veliko več napora kakor ohranjanje pozornosti, negovanje odno-
sa z večkratnim obiskovalcem.
Richards (2002) v svoji študiji ugotavlja, da so najpogosteje in v naj-
večji meri v uporabi zaznamovalci pred odhodom na potovanje ali obi-
skom atrakcije. Slaba polovica vprašanih v raziskavi (N = 6000) se opi-
ra na informacijo pred potjo, slaba četrtina pretežno na informacije med
potjo oz. na poti in nekaj več kot četrtina na informacije na destinaciji
oz. ob atrakciji sami. Dnevni obiskovalci po informacijah pred odhodom
posegajo pretežno zaradi omejenega časa za obisk, ki jim je na voljo. Tis-
ti na turističnih potovanjih pretežno uporabljajo informacije na poti, bolj
kot tisti, stacionirani na eni lokaciji. Daljše bivanje na destinaciji omogo-
ča uporabo informacij na poti in destinaciji sami, ker je na voljo več časa.
Prav tako daljše bivanje pomeni iskanje in obiskovanje tudi manj znanih
atrakcij. Pomembno sporočilo avtorjeve študije za turistični marketing
je bilo sledeče: pozornost (potencialnih) obiskovalcev in turistov je pot-
rebno ujetii pred njihovim odhodom od doma. Prav tako je ugotovil, da
uporaba zaznamovalcev zelo variira v odvisnosti od kulturnega kapitala
(pretežno izobrazbe) in potrošniških navad ter spretnosti. Predvsem pa je
ugotovil moč predhodne lastne izkušnje kot pomembnega zaznamovalca
pred odhodom, ki nastopa v sistemu atrakcij kot neposreden in izjemno
zanesljiv vir informacij za turista.
Leiperjev sistem turističnih atrakcij je uporaben za razumevanje na-
čina, kako destinacije privlačijo obiskovalce, vzorcev in lastnosti obisko-
vanih atrakcij ter njihove vloge kot ključnih elementov destinacij. Prav
tako je uporabnost tega modela možna pri raziskovanju učinkovitosti ta-
kih sistemov ter analiziranju različnih zaznamovalcev, ki jih turisti koris-
tijo (Richards, 2002). Preverjanje učinkovitosti sistema atrakcije z upo-
rabo Lepierjeve strukture je potencialno zanimivo in aplikativno orodje
tudi v praksi.
Model turistične atrakcije
Zgoraj smo obravnavali Leiperjev sistem turistične atrakcije, v katerem
deluje povezava treh elementov: turista (človeški element), jedra (ključ-
ni element) in zaznamovalca (informativni element). Vse te elemente smo
predhodno podrobno predstavili s poudarkom na njihovih lastnostih,
vlogah v sistemu atrakcij in povezavah med njimi. Predstavili smo človeš-
ki element v sistemu atrakcije, njegov pomen, njegove dinamične in sta-
tične lastnosti. Jedro, ki predstavlja ključni element atrakcije, smo razde-
lili v tri kategorije glede na percepcijo turista, pri čemer pomembno vlogo