Page 278 - Beethoven, Ludwig van. Simfonija v F-duru, opus 68: »ljubljanski prepis« - Symphony in F major, opus 68: ‘Ljubljana transcript’. Uredil/Edited by Jonatan Vinkler. Koper, Ljubljana: Akademija za glasbo Univerze v Ljubljani, Narodna in univerzitetna knjižnica, Založba Univerze na Primorskem, 2019.
P. 278
nih pripomb še ni, prav tako jih ni v tiskanem orkestralnem partu vio- V petem stavku kakih posebnosti ni.
lončel. V ljubljansko partituro pa je pred part violončel vnešena – sicer Prepis Beethovnove Šeste simfonije v Narodni in univezitetni knji-
ludwig van beethoven ■ simfonija v f-duru, opus 68: »ljubljanski prepis« zelo težko berljiva – pripomba, ki se v celoti glasi: »[D]ue Violoncelli«, žnici v Ljubljani je dragocen pripomoček k razumevanju avtorjevih
pod njo pa »[Pri]mo e secondo solo Con Sordino«. Na spodnji strani je misli, izraženih v rokopisu, ter vrednotenju kasnejših izdaj te simfonije.
dopisano prav tako zelo težko berljivo navodilo »gli Violoncelli tutti coi
Bassi«. Na žalost je stran spodaj obrezana, tako da od pripombe na spo-
dnjem robu ni ostalo kaj dosti, vendar se da tekst razbrati. Globlji po-
men teh pripomb je poučen tudi za današnji čas: Beethoven je skušal
omejiti prevelik ton violončel, zato ga je zmanjšal samo na dva glasbeni-
ka, pa še tema dvema je predpisal igranje s sordino. Izraz »due soli« torej
ne pomeni dveh solistov v današnjem pomenu, temveč diminucijo prej
prebogatega zvoka (sic!).

Posebno poglavje si zaslužijo trilčki in njihovi zaključki, iz katerih
se da razbrati, kako si je Beethoven razlagal njihovo izvedbo. Založek
(Nach­schlag) se je običajno igral ob zaključku trilčka, zato običajno ni bil
notiran. Izjemo so predstavljali primeri, ko je skladatelj hotel imeti me-
lodičen zaključek trilčka, če ta ni imel nadaljevanja (drugi stavek, takt
33) ali pa če mu je trilčku skok, večji od od sekunde (npr. drugi stavek,
takt 86). V tem primeru je moral biti založek notiran. Beethoven je bil
pri notiranju trilčkov zelo natančen; moderne izdaje teh napotkov včasih
ne upoštevajo natančno in pišejo založke tudi tam, kjer jih v rokopisu ni.

V tretjem stavku je danes žal spregledana avtorjeva zahteva, da se
začetek stavka v vseh instrumentih notira s pikami. V korekturah prve,
»avtorizirane« partiture so v taktu 35 v partih oboe in fagota z rdečim
svinčnikom na debelo dopisane pike, enako v taktu 37 v partih klarine-
ta. Tipično za Beethovna se prično v tem partu pike počasi spreminja-
ti v kline, vendar to stvari nič ne spremeni, ker so obenem v flavti noti-
rane samo pike.

V četrtem stavku je poleg pik na začetku stavka, ki veliko bolje kot
klini ponazarjajo pritajen pričetek nevihte, najbolj omembe vredna spre-
memba parta v kontrabasih od takta 21 naprej: verjetno je Beethoven ob
izvedbi simfonije uvidel, da kontrabasi pentuol ne morejo izigrati, zato
jih je spremenil v kvartuole in s tem napravil verjetno prvi impresioni-
stični trenutek v zgodovini glasbe.
   273   274   275   276   277   278   279   280   281   282   283