Page 26 - Biloslavo, Roberto in Maja Uran Maravić, ur. 2019. Navtična industrija in trajnostni poslovni modeli: primer Slovenije. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 26
Navtični turizem in trajnostni poslovni modeli: primer Slovenije
na (več o tem v nadaljevanju) in da gre v tem primeru za multiplikativ-
ne učinke dejavnosti marin, vezanih na proizvodnjo in trgovino ter dru-
ge posredne storitve.
N. Cobelli idr. (2010) so pri analizi potrošnje uporabnikov plovil
vključili tudi stroške z marino povezanih dejavnosti. Analizirali so re-
alno in potencialno potrošnjo turistov v Bardolinu v Italiji. Zanimalo
jih je, ali bi prenova (prekvalifikacija) marine pozitivno vplivala na tu-
rizem v Bardolinu, kar so, s pomočjo 5 scenarijev, potrdili. Navajajo, da
bi se že neposredni ekonomski učinek prekvalifikacije marine v Bardo-
linu povišal za 8,30–13,79%; oz. za med 21–34,5 milijonov €. Prav tam
avtorji izpostavljajo, da navtični turisti potrošijo več kot tradicionalni
turisti. Njihova dnevna potrošnja znaša pribl. 19 € na osebo (oz. 58 €
26 na plovilo). Ker gre večinoma za dnevne obiskovalce, so izključili doda-
tne stroške. Za razliko od drugih avtorjev so Alcover idr. (2011) v po-
trošnjo vključili stroške izposoje plovil, gastronomije, športnih in kul-
turnih aktivnosti idr. ter izračunali 94 % višjo potrošnjo uporabnika
plovil od tradicionalnega turista. Mahoney idr. (2005) pa so uporabili
multiplikatorje, ki so znašali med 0,3 in 1,9. Hodges in Murray (2017)
predstavljata spletno orodje (kalkulator) za izračunavanje celostnih
ekonomskih učinkov marin in pri tem navajata uporabo različnih mul-
tiplikatorjev glede na posebnosti posameznih regij. Multiplikatorji se
razlikujejo glede na regijo; vsaka regija ima drugačen multiplikator za
proizvodnjo (output), delovna mesta, osebni dohodek (labor income),
dodano vrednost in davke. Celoten učinek proizvodnje s strani ene ma-
rine znaša med 3,47 in 3,84. Avtorja izpostavljata osem specifičnih de-
javnosti: prodajo in izposojo plovil, prodajo goriva, hrambo plovil, nu-
denje pijače in hrane, razne druge storitve, vezane na plovila, prodajo
blaga, prihodke od najemnine in druge dejavnosti za prosti čas (Other
Amusement and Recreation Industries). Na primeru britanskih marin
in marin na Kajmanskih otokih v Združenju britanskih marin ugota-
vljajo, da je celotni ekonomski učinek kar 7-krat večji od neposrednega
(British Marine Federation, 2007).
Četudi v Sloveniji beležimo začetke navtičnega turizma že od 1960
leta dalje in je bila prva marina (Portorož) zgrajena leta 1979, je v Sloveniji
zaslediti pomanjkanje raziskav tega področja. Pomembnost navtičnega
turizma v Sloveniji so poudarjali že Kovač (2002) ter M. Uran idr. (2006)
in ugotavljali, da pred letom 2012 skoraj ni najti nobenih informacij o
navtičnem turizmu. SURS že od leta 2010 ne zbira več podatkov o
zasedenosti privezov (Kovač, 2002; Uran idr., 2006; Uran, Martinič in
na (več o tem v nadaljevanju) in da gre v tem primeru za multiplikativ-
ne učinke dejavnosti marin, vezanih na proizvodnjo in trgovino ter dru-
ge posredne storitve.
N. Cobelli idr. (2010) so pri analizi potrošnje uporabnikov plovil
vključili tudi stroške z marino povezanih dejavnosti. Analizirali so re-
alno in potencialno potrošnjo turistov v Bardolinu v Italiji. Zanimalo
jih je, ali bi prenova (prekvalifikacija) marine pozitivno vplivala na tu-
rizem v Bardolinu, kar so, s pomočjo 5 scenarijev, potrdili. Navajajo, da
bi se že neposredni ekonomski učinek prekvalifikacije marine v Bardo-
linu povišal za 8,30–13,79%; oz. za med 21–34,5 milijonov €. Prav tam
avtorji izpostavljajo, da navtični turisti potrošijo več kot tradicionalni
turisti. Njihova dnevna potrošnja znaša pribl. 19 € na osebo (oz. 58 €
26 na plovilo). Ker gre večinoma za dnevne obiskovalce, so izključili doda-
tne stroške. Za razliko od drugih avtorjev so Alcover idr. (2011) v po-
trošnjo vključili stroške izposoje plovil, gastronomije, športnih in kul-
turnih aktivnosti idr. ter izračunali 94 % višjo potrošnjo uporabnika
plovil od tradicionalnega turista. Mahoney idr. (2005) pa so uporabili
multiplikatorje, ki so znašali med 0,3 in 1,9. Hodges in Murray (2017)
predstavljata spletno orodje (kalkulator) za izračunavanje celostnih
ekonomskih učinkov marin in pri tem navajata uporabo različnih mul-
tiplikatorjev glede na posebnosti posameznih regij. Multiplikatorji se
razlikujejo glede na regijo; vsaka regija ima drugačen multiplikator za
proizvodnjo (output), delovna mesta, osebni dohodek (labor income),
dodano vrednost in davke. Celoten učinek proizvodnje s strani ene ma-
rine znaša med 3,47 in 3,84. Avtorja izpostavljata osem specifičnih de-
javnosti: prodajo in izposojo plovil, prodajo goriva, hrambo plovil, nu-
denje pijače in hrane, razne druge storitve, vezane na plovila, prodajo
blaga, prihodke od najemnine in druge dejavnosti za prosti čas (Other
Amusement and Recreation Industries). Na primeru britanskih marin
in marin na Kajmanskih otokih v Združenju britanskih marin ugota-
vljajo, da je celotni ekonomski učinek kar 7-krat večji od neposrednega
(British Marine Federation, 2007).
Četudi v Sloveniji beležimo začetke navtičnega turizma že od 1960
leta dalje in je bila prva marina (Portorož) zgrajena leta 1979, je v Sloveniji
zaslediti pomanjkanje raziskav tega področja. Pomembnost navtičnega
turizma v Sloveniji so poudarjali že Kovač (2002) ter M. Uran idr. (2006)
in ugotavljali, da pred letom 2012 skoraj ni najti nobenih informacij o
navtičnem turizmu. SURS že od leta 2010 ne zbira več podatkov o
zasedenosti privezov (Kovač, 2002; Uran idr., 2006; Uran, Martinič in