Page 64 - Biloslavo, Roberto in Maja Uran Maravić, ur. 2019. Navtična industrija in trajnostni poslovni modeli: primer Slovenije. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 64
Navtični turizem in trajnostni poslovni modeli: primer Slovenije
raznolikost) in okoljska vrednost (tj. uporabo virov po stopnji, po kateri
se lahko obnovijo; zagotavljanje, da so emisije in odpadki na ravni, ki jo
lahko okolje varno presnavlja, varovanje biotske raznovrstnosti in ustvar-
janje pozitivne koristi za okolje, da se prepreči presežek iz preteklosti).
Vloga inoviranja poslovnega modela pri spodbujanju trajnosti je analiza
poslovnega modela z vidika trojnega donosa (tj. ekonomskega, socialne-
ga in okoljskega) in spreminjanje njegovih sestavnih delov, da bi izboljša-
li dolgoročne koristi, ki jih prinaša družbi in podjetju (Joyce in Paquin,
2016; Stubbs, 2017).
Poslovni modeli, predvsem kot naracije o delovanju podjetja, delno so
in bodo postajali vedno trajnostneje naravnani. Vendar bo potrebnih še
nekaj korenitih sprememb v razmišljanju managerjev in svetovalnih pod-
64 jetij pa tudi raziskovalcev, predvsem v smeri, da poslovni model ni to, kar
imaš, ampak to, kar pripoveduješ, torej predvsem proces in ne končni iz-
delek, izrisan na kanvasu ali drugem orodju reprezentacije. Z razvojem
razumevanja, da ni pravega in univerzalnega okvirja poslovnega mode-
la, pač pa »le« proces nenehnega inoviranja in spreminjanja poslovnega
modela skozi naracijo, v katero so vključeni vsi deležniki podjetja, se bo
razvijal trajnostni poslovni model, ki bo vseboval vrednost za podjetje, za
družbo, za okolje in za deležnike. Morda se bo fokus raziskav s tem obr-
nil v »zgodbe o poslovnih modelih« in ne v »statistiko poslovnega mo-
dela«.
Literatura
Achtenhagen, L., Melin, L., in Naldi, L. (2013). Dynamics of business mo-
dels – Strategizing, critical capabilities and activities for sustained value
creation. Long Range Planning, 46(6), 427–442.
Amit, R., in Zott, C. (B. d.). Creating value through business model innova-
tion. MIT Sloan Management Review, 53(3), 41–49.
Amit, R., in Zott, C. (2001). Value creation in e-business. Strategic Manage-
ment Journal, 22(6–7), 493–520.
Amit, R., in Zott, C. (2012). Creating value through business model innova-
tion. MIT Sloan Management Review, 53(3), 41–49
Angeli, F., in Jaiswal, A. K. (2016). Business model innovation for inclusive
health care delivery at the bottom of the pyramid. Organization & En-
vironment, 29(4), 486–507.
Baden-Fuller, C., in Haefliger, S. (2013). Business models and technological
innovation. Long Range Planning, 46(6), 419–426.
raznolikost) in okoljska vrednost (tj. uporabo virov po stopnji, po kateri
se lahko obnovijo; zagotavljanje, da so emisije in odpadki na ravni, ki jo
lahko okolje varno presnavlja, varovanje biotske raznovrstnosti in ustvar-
janje pozitivne koristi za okolje, da se prepreči presežek iz preteklosti).
Vloga inoviranja poslovnega modela pri spodbujanju trajnosti je analiza
poslovnega modela z vidika trojnega donosa (tj. ekonomskega, socialne-
ga in okoljskega) in spreminjanje njegovih sestavnih delov, da bi izboljša-
li dolgoročne koristi, ki jih prinaša družbi in podjetju (Joyce in Paquin,
2016; Stubbs, 2017).
Poslovni modeli, predvsem kot naracije o delovanju podjetja, delno so
in bodo postajali vedno trajnostneje naravnani. Vendar bo potrebnih še
nekaj korenitih sprememb v razmišljanju managerjev in svetovalnih pod-
64 jetij pa tudi raziskovalcev, predvsem v smeri, da poslovni model ni to, kar
imaš, ampak to, kar pripoveduješ, torej predvsem proces in ne končni iz-
delek, izrisan na kanvasu ali drugem orodju reprezentacije. Z razvojem
razumevanja, da ni pravega in univerzalnega okvirja poslovnega mode-
la, pač pa »le« proces nenehnega inoviranja in spreminjanja poslovnega
modela skozi naracijo, v katero so vključeni vsi deležniki podjetja, se bo
razvijal trajnostni poslovni model, ki bo vseboval vrednost za podjetje, za
družbo, za okolje in za deležnike. Morda se bo fokus raziskav s tem obr-
nil v »zgodbe o poslovnih modelih« in ne v »statistiko poslovnega mo-
dela«.
Literatura
Achtenhagen, L., Melin, L., in Naldi, L. (2013). Dynamics of business mo-
dels – Strategizing, critical capabilities and activities for sustained value
creation. Long Range Planning, 46(6), 427–442.
Amit, R., in Zott, C. (B. d.). Creating value through business model innova-
tion. MIT Sloan Management Review, 53(3), 41–49.
Amit, R., in Zott, C. (2001). Value creation in e-business. Strategic Manage-
ment Journal, 22(6–7), 493–520.
Amit, R., in Zott, C. (2012). Creating value through business model innova-
tion. MIT Sloan Management Review, 53(3), 41–49
Angeli, F., in Jaiswal, A. K. (2016). Business model innovation for inclusive
health care delivery at the bottom of the pyramid. Organization & En-
vironment, 29(4), 486–507.
Baden-Fuller, C., in Haefliger, S. (2013). Business models and technological
innovation. Long Range Planning, 46(6), 419–426.