Page 60 - Biloslavo, Roberto in Maja Uran Maravić, ur. 2019. Navtična industrija in trajnostni poslovni modeli: primer Slovenije. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 60
Navtični turizem in trajnostni poslovni modeli: primer Slovenije

K. Frankenberger idr. (2013) so razvili okvir 4I, ki ga sestavljajo štiri
generične faze. Vsaka faza ima ključne izzive, s katerimi se podjetja obi-
čajno srečujejo:

– Faza začetka ali analize, kjer se analizira trenutno poslovno oko-
lje za spremembe v potrebah zainteresiranih strani (in strank)
ter pri drugih gonilnih silah.

– Faza ustvarjanja idej, kjer mora ustvarjalno razmišljanje omogo-
čiti ustvarjanje novih idej. Ta faza je najmanj obravnavana v lite-
raturi.

– Faza integracije, kjer se ideje prejšnje faze podrobneje razčlenijo
v popolne poslovne modele.

– Faza izvajanja, ki vključuje vse potrebne postopke usklajevanja
60 in pridobivanja virov za pilotiranje novega poslovnega modela v

praksi.

Pomembno je omeniti, da je proces inoviranja poslovnega modela ite-
rativen proces in poteka skozi faze večkrat, ciklično ali naprej in nazaj.
Vsakič, ko se doda več informacij (več podrobnosti, več odnosov, več reše-
nih vprašanj itd.), se začne nova iteracija. Zato poslovni model ni statična
kategorija, ni shema ali izdelek, ki ga podjetje ima, ampak je proces, ne-
nehno potovanje in spreminjanje glede na nove podatke, spodbude, spre-
membe v okolju in podobno. Premik v razumevanju poslovnega mode-
la od statične kategorije v procesno, dinamično je potreben, tako v praksi
podjetij, ki se lotevajo inoviranja poslovnega modela, kot tudi pri teoreti-
kih, ki poskušajo osmisliti procesne zakonitosti.

Poslovni modeli in navtični sektor

Pri iskanju relevantnih člankov, ki bi poslovne modele opisali specifično
za navtični sektor, smo sledili istemu postopku, ki smo ga že predhodno
opisali za identifikacijo poslovnih modelov, trajnostnih poslovnih mode-
lov in inoviranja poslovnih modelov. Iskanje smo izvedli v podatkovnih
bazah Scopus in ScienceDirect ter poskušali identificirati članke, ki so
imeli v naslovu, abstraktu in/ali ključnih besedah ​naslednje ključne bese-
de: navtični sektor, navtični sektor in ustvarjanje vrednosti, poslovni mo-
del in navtični sektor, inoviranje poslovnega modela in navtični sektor,
navtični sektor in trajnost, navtični sektor in ponudba vrednosti, navtič-
ni sektor in inovacije, proizvodnja plovil. V obeh zbirkah podatkov nis-
mo identificirali ustreznih člankov, zato smo iskanje spremenili z upora-
bo naslednjih ključnih besed:
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65