Page 76 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik VIII (2012), številka 15-16, ISSN 1408-8363
P. 76
RAZPRAVE, [TUDIJE

Da bi preprečil nesporazume, Küng v delu Čemu svetovni etos?
natančno razloži, kako je svetovni etos naravnan glede politike; ta
zanj pomeni politiko brez nasilja in umetnost možnega. Svetovni etos je
lahko učinkovit le takrat, ko izhaja iz najširšega družbenega kon-
senza glede temeljnih vrednot, pravic in dolžnosti; gre za konsenz,
ki je sprejemljiv za vse družbene skupine, za verujoče in neverujoče,
za pripadnike različnih religij, filozofij in ideologij. Pri tem pa ne
gre za nekakšen »skupni etični sistem«,9 torej človeški etos. Svetovni
etos tudi »ni nekakšna nova idelogija ali ’superstruktura’, ne želi
nadomestiti specialnih etik različnih religij, temveč jih podpreti«.10
Samo za povezovanje nekaterih skupnih religioznih in filozofskih
vidikov gre na področju etike in za ozaveščanje ljudi o njih gre,
nikakor ne za njihovo uzakonitev.

V krajšem prispevku V iskanju novega etosa – po svetu in doma,
posebej napisanem za slovensko revijo Znamenje, revijo sodelavcev
Vekoslava Grmiča, Küng poudarja: najprej je potreben etos doma,
pri vsakem posameznem človeku, da bi bil možen tudi v svetu. S
precejšnjo osebno prizadetostjo ugotavlja: »Doživeli smo veliko
diplomacije brez vsake etične volje; politiko interesov onkraj vsake
morale; svetovno politiko brez svetovnega etosa.«11 Kot teolog se
zaveda, da religije niso opravile svojega poslanstva, niso prispevale
tako, kot bi lahko, k miru svetovnih razsežnosti, zato ga osebno teži,
da »svetovne religije najpogosteje sploh niso pomočnice ob rojstvu
novega svetovnega obdobja, temveč delujejo nasprotno – kot zavi-
ralke in motilke svetovnega miru«.12 Kljub vsemu verjame in upa, da
je možen mir med religijami, in ta mir je predpostavka za mir med
narodi. Svetu bi bilo v veliko pomoč, če bi religije med seboj razvijale
mir, dialog in medsebojno solidarnost. To njegovo ugotovitev bi
veljalo razširiti v zahtevo po miru med nazori nasploh,ki bi zajel vse
ideologije – tudi tiste ateističnega, deističnega ali agnostičnega
izvora.

9 Hans Küng: Wozu Weltethos?, str. 161.
10 Prav tam.
11 Hans Küng: V iskanju novega etosa – po svetu in doma, Znamenje, 2000, št. 1-2,

str. 10.
12 Prav tam, str. 9.

74
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81