Page 365 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik X (2014), številka 19-20, ISSN 1408-8363
P. 365
@IGA OMAN
topom, če bo še enkrat dal posekati vislice, ki jih je na pogorišču
središča postavila v svarilo.41
V Mariboru se je komisija, ki jo je vodil salzburški generalni vikar
in sekovski škof Martin Brenner, mudila med 6. in 15. januarjem. Vsi
meščani so bili izprašani po veroizpovedi in vsi, ki so se izrekli za
evangeličane, so morali mesto zapustiti ob plačilu 10 % vrednosti
svojega premoženja. Izgnancev je sicer izpričanih manj kot deset, med
njimi sta bila Mihael Näglitsch in Jurij Creätsch. Upad vztrajanja v
veroizpovedi gre prisoditi različnim vzrokom, vsekakor tudi strahu
pred komisijo, ki je v mesto prišla z okoli 400 vojaki in oboroženci.
Čeprav spreobrnitev – pri evangeličanih druge in tretje generacije ne
gre za vrnitev v katoliško vero – ni bila posledica fizičnega nasilja, je
bila navzočnost za skoraj pol mesta oborožencev vsekakor psihološko
nasilje. Kljub temu je spreobračanje potekalo zlasti s pridigami. Na
smrt bolan naj bi se spreobrnil celo dr. Homelius. Spregledati pa ne
gre tudi političnega in družbenega pritiska, ki se je med meščanstvom
stopnjeval že četrto leto zapored.42
Na Ptuju je komisija po enakem postopku delovala med 15. in 20.
januarjem. Število ptujskih izgnancev je bilo podobno nizko kakor v
Mariboru, prav tako v obeh mestih ni manjkal demonstrativni sežig
prepovedane evangeličanske literature.43
Zemljišče na Betnavi so deželni stanovi poleti 1600 vrnili Wolfu
Viljemu baronu Herbersteinu, ki je dal pokopališče obnoviti kot za-
sebno. Tako je imelo mir pred deželnim knezom vse do dokončnega
izgona evangeličanskega plemstva leta 1629, zadnji pokop evangeli-
čanke pa je na njem izpričan še leta 1636.44
Sklepno dejanje dravskopoljskega okraja augsburške veroizpovedi
je bilo 6. decembra 1602, ko je Adam baron Kollonitsch v Gradcu
deželnim stanovom predal zaključni obračun središča. Okraj je sicer
41 Prav tam, str. 14.
42 Prav tam.
43 Matej Slekovec, Župnija in nadduhovnija v Ptuji: zgodovinska črtica, samozaložba,
Maribor 1889, str. 87–88; Erich Winkelmann, Zur Geschichte des Lutherthums
im untersteirischen Mur- und Draugebiet, Vernichtung des lutherischen Kir
chenwesens unter Ferdinand II., Jahrbuch der Gesellschaft für die Geschichte des
Protestantismus im ehemaligen und neuen Österreich, 57 (1936), str. 94–95.
44 Oman, Evangeličanski Maribor, str. 14.
363
topom, če bo še enkrat dal posekati vislice, ki jih je na pogorišču
središča postavila v svarilo.41
V Mariboru se je komisija, ki jo je vodil salzburški generalni vikar
in sekovski škof Martin Brenner, mudila med 6. in 15. januarjem. Vsi
meščani so bili izprašani po veroizpovedi in vsi, ki so se izrekli za
evangeličane, so morali mesto zapustiti ob plačilu 10 % vrednosti
svojega premoženja. Izgnancev je sicer izpričanih manj kot deset, med
njimi sta bila Mihael Näglitsch in Jurij Creätsch. Upad vztrajanja v
veroizpovedi gre prisoditi različnim vzrokom, vsekakor tudi strahu
pred komisijo, ki je v mesto prišla z okoli 400 vojaki in oboroženci.
Čeprav spreobrnitev – pri evangeličanih druge in tretje generacije ne
gre za vrnitev v katoliško vero – ni bila posledica fizičnega nasilja, je
bila navzočnost za skoraj pol mesta oborožencev vsekakor psihološko
nasilje. Kljub temu je spreobračanje potekalo zlasti s pridigami. Na
smrt bolan naj bi se spreobrnil celo dr. Homelius. Spregledati pa ne
gre tudi političnega in družbenega pritiska, ki se je med meščanstvom
stopnjeval že četrto leto zapored.42
Na Ptuju je komisija po enakem postopku delovala med 15. in 20.
januarjem. Število ptujskih izgnancev je bilo podobno nizko kakor v
Mariboru, prav tako v obeh mestih ni manjkal demonstrativni sežig
prepovedane evangeličanske literature.43
Zemljišče na Betnavi so deželni stanovi poleti 1600 vrnili Wolfu
Viljemu baronu Herbersteinu, ki je dal pokopališče obnoviti kot za-
sebno. Tako je imelo mir pred deželnim knezom vse do dokončnega
izgona evangeličanskega plemstva leta 1629, zadnji pokop evangeli-
čanke pa je na njem izpričan še leta 1636.44
Sklepno dejanje dravskopoljskega okraja augsburške veroizpovedi
je bilo 6. decembra 1602, ko je Adam baron Kollonitsch v Gradcu
deželnim stanovom predal zaključni obračun središča. Okraj je sicer
41 Prav tam, str. 14.
42 Prav tam.
43 Matej Slekovec, Župnija in nadduhovnija v Ptuji: zgodovinska črtica, samozaložba,
Maribor 1889, str. 87–88; Erich Winkelmann, Zur Geschichte des Lutherthums
im untersteirischen Mur- und Draugebiet, Vernichtung des lutherischen Kir
chenwesens unter Ferdinand II., Jahrbuch der Gesellschaft für die Geschichte des
Protestantismus im ehemaligen und neuen Österreich, 57 (1936), str. 94–95.
44 Oman, Evangeličanski Maribor, str. 14.
363