Page 13 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XIII (2017), številka 25, ISSN 1408-8363
P. 13
Jonatan Vinkler

mu je sledil, psihološko učinkovala na vojščake Pražanov, ki so postali
nemirni. Zato so poveljniki na husitsko-katoliški strani seznanili vojsko
z vnaprej pripravljenim bojnim planom, razjezdili, da bi pomirili peho-
to, in sicer tako, da so pešakom zagotovili, da bodo v primeru poraza
sami nastavili glavo na tnalo in dali posestvo v plen. Nato so pokleknili
v molitev, pri bojevanju pa jim je pomogel tudi spomladanski dež, ki je
spral prah in udušil dim po topovskem streljanju s taborsko-sirotje strani.
Tako je husitsko-katoliška stran lažje izvedla, kar je nameravala: slepilni
manever lažnega bega z bojišča. Pri tem so izvedli usklajen umik vozov,
kar je bila, kot se zdi, takšna taktična noviteta, ki je povsem zmedla v
husitskih vojnah prekaljene hetmane na taboritski strani. Domnevali
so, da nasprotnik beži in da je nastopil trenutek, ko se je treba z vsemi
silami pognati za sovražnikom. Zato so dali ukaz, da se odpre lastni čet­
verokotnik iz husitskih bojnih voz, slednje pa je bila ključna operativna
napaka. Kajti takoj, ko so taboriti zapustili obroč voz, je nanje odprlo
ogenj lahko topništvo husitsko-katoliške strani, za tem pa je proti bojev-
nikom, ki so bili izven območja varnosti (vozovi s strelci), nastopila še
pehota in za njo konjenica. Taboritom in sirotkom tudi ni pomoglo, da
jo je v največjem žaru bitke z bojišča popihal preračunljivi glavni hetman
sirotkov Jan Čapek ze Sán. Tako se je zgodilo nepričakovano: poraz.
Posamezni plemiči s sirotje strani so se nato izmuznili v bližnja mesta,
nekateri (Peter Payne, Václav Koranda) so se predali svojim znancem v
nasprotnem taboru, s katerimi so se do nedavna bojevali z ramo ob rami
v skupni vojski, slabo pa so jo odnesli vsi tisti, ki so padli v roke oddel-
kom plzenskega deželnega miru: živo glavo so obdržali samo kmetje iz
zaledne oskrbe, drugi – duhovniki ali ne – pa so bili pobiti na mestu ali
pa sežgani v gorečih senikih (Šmahel 3 1996, 295). Z mečem v roki sta
umrla tudi oba Prokopa, kar za odločne zagovornike Evangelija v Evropi
15. in 16. stoletja ni tako neobičajno, zlasti npr. ob misli na hud konec
Ulricha Zwinglija, ki konča z razbito glavo v drugi kappelski bitki 11.
oktobra 1531.

področju vojne spretnosti. Prvi je bila množična načrtna uporaba husitskega bojnega
vozu v formaciji (mobilne) trdnjave oz. četverokotnika, ki more veljati za nekakšno
predhodnico mobilnega oklepnega bojevanja, druga pa je bila obsežna uporaba
ognjenega strelnega orožja – prvih pušk in topov (husitská pišťala, dělo).

11
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18