Page 135 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XIII (2017), številka 26, ISSN 2590-9754
P. 135
Aleksander Erniša

ad elementum et fit sacramentum,6 kar pomeni, da je zakrament vide-
če znamenje ne videče milosti oziroma da je milost podeljena v trenut-
ku, ko je podeljeno znamenje.7 Srednji vek je teologijo zakramenta bolj
preciziral in zapisal, da so za zakrament potrebne tri stvari: 1. zunanja
ali vidna znamenja, 2. postavitev po Kristusu/besede nastavitve/beseda
obljube, 3. podarjena milost/vera. Reformacija je prevzela to definicijo
in poudarila, da je postavitev po Kristusu najbistvenejše merilo pri do-
ločanju števila zakramentov.8 Reformacija je tudi poudarjala, da mora
biti pri prejetju zakramenta prisotna tudi vera, ker so zakramenti zna-
menja obljub, ta pa so nekoristna, če niso sprejeta v veri. Kot pravi Tru-
bar: de take Boshie oblube inu gnade en vfaki ſuſeb, kir Suero te Sacra-
mente iemle, ie dileshin (TO 1564, 29a).

Če želimo spoznati Luthrov nauk o zakramentu, se moramo
nasloniti na njegovo delo De captivitate babylonica ecclesiae iz leta 1520.
Tu Luther navaja, kaj je potrebno za konstitucijo zakramenta. Kot prvo
navede, da je za zakrament kot tak potrebna obljuba, ki so ji dodelje-
na (zunanja) znamenja quae annexis signis promissa sunt.9 Ali ta razla-
ga po Rajhmanu, ki pravi, da je za Luthra zakrament zveza besede ob-
ljube z znamenjem, ki je tej obljubi dodano.10

Luther se je s svojo teologijo o zakramentih na eni strani spopadel s
takratno Rimskokatoliško cerkvijo, na drugi strani pa znotraj reforma-
cijskega gibanja. Pri Luthrovem nauku moramo biti torej predvsem po-
zorni na njegov pogled na besedo in zakrament. Kot ugotavljajo mnogi
raziskovalci, sta pri njem zakrament in beseda nerazdružljiva. Do tega
dejstva lahko pridemo predvsem na podlagi Melanchthonove Apologi-
je augsburške veroizpovedi, ki pravi, da sta beseda in obred zakramen-

6 Prim. Luthrov veliki katekizem 1529: Accedat verbum ad elementum et fit sacramentum, kar v
prevodu pomeni: Ko se beseda pridruži elementu (voda, kruh, vino), postane zakrament, ali
kot pravi Luther sam: Wenn das Wort zum Element oder dem natürlichen Sein einer Sache tritt,
dann wird ein Sakrament daraus.

7 Rajhman 1977, 51.
8 Prim EEK 2000, 575.
9 Prim. WA 6, 572, 10.
10 Rajhman 1977 51.

365
   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140