Page 136 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XIII (2017), številka 26, ISSN 2590-9754
P. 136
razprave, študije

ta združena in kot oblika Božjega dejanja položena v ljudska srca, da se
rodi vera. Lepo je to vidno iz naslednjih besed:

Wie aber das Wort in die Ohren geht, alſo iſt das äußerliche Zeichen
für die Augen geſtelt, als inwending das Herz zu reizen und zu bewegen
zum Glauben. Denn das Wort und äußerliche Zeichen wirken einerlei im
Herz wie Auguſtinus ein fien Wort geredt hat. »Das Sakrament«, ſagt er,
»iſt ein ſichtlich Wort.« Denn das äußerliche Zeichen iſt wie ein Gemäl,
dadurch dasſelbige bedeutet wird, das durchs Wort gepredigt wird; darum
richtets beides einerlei aus.11
Luther je v svojem glavnem delu o zakramentih De captivitate
babylonica ecclesiae ostro nastopil proti takratnemu nauku. V tem delu
si prizadeva, da zakramente osvobodi od deformacij, ki so nastale sko-
zi tradicijo.12 Kot omenja npr. Sabetta, se ta osvoboditev zgodi zaradi
ponovnega prizadevanja za izpostavitev dejstva, da je pri zakramen-
tih pomembno to, da se za posamezno dejanje zavzema Kristus. Kot
drugo pa, da sta beseda (Wort) in vera (Glaube) medsebojno odvisni.
Kot pravi Roth, je za Luthra termin verbum analogen terminu Christus
­sacramentum. Iz tega izhaja tudi Luthrova kristologija. Luther je leta
1522 v Adventspoſtille v pridigi zapisal, da je Kristus gabe und pfand,13
torej dar in jamstvo/zagotovilo.
Luther naprej razvija teologijo zakramenta in nadaljuje z besedami:
ad sacramenti enim constitutionem ante omnia requiri verbum divinae
promissionis, quo fides exerceatur.14 Za vzpostavitev zakramenta je to-
rej pred vsemi drugimi stvarmi potrebna beseda Božje obljube, s ka-
tero se izvršuje in/ali izzove vera. Tudi Apologija augsburške veroizpo-

11 Bekenntnisschriften der evangelisch-lutherischen Kirchen 1998, 292. Melanchthon v obrambi
augsburške veroizpovedi govori: tako kot gre beseda v uho, so zunanja znamenja za oči, da
srce, ki je znotraj, vznemiri in pripelje k veri. Nadalje se omenjata ime Avguštin in termin
zakrament.

12 Prim. Sabetta 2011, 52.
13 WA 10, I, 2, 15, 21.
14 WA 6, 550, 9–10.

366
   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141