Page 162 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XIII (2017), številka 26, ISSN 2590-9754
P. 162
vpogled v evropske razprave ob 500-letnici

teologije zadnjih sto let. Študenti so pogosto zmedeni pred vprašanjem,
kam na teološki zemljevid naj bi uvrstili na primer Karla Bartha, ki ga
opredeljujejo koordinate levo – desno, konservativno – liberalno ipd.

2. V svojem kratkem izvajanju bi rad na splošno raziskal in predsta-
vil prispevek prepoznavno »protestantske« teologije krščanski kultu-
ri in se dotaknil tako trajnih konstruktivnih elementov kot tudi dejav-
nikov z ambivalentnimi učinki. Pišem kot anglikanec, torej kot oseba,
katere cerkvena identiteta je obeležena z zadržanostjo, da bi v razhajan­
ju med protestanti in katoličani videli zgolj binarno nasprotje, in ki se
zaveda ključne vloge reformirane teologije za samorazumevanje angli-
kanske cerkve. Duhovno sem se oblikoval v »katoliškem krilu« angli-
kanske družine, toda svoj pečat mi je dalo tudi preživeto otroštvo v
prezbiterijanski valižanski cerkvi ter navdušenje za različne tokove re-
formirane teologije, ki jih označujejo imena kot Richard Baxter, Tho-
mas Torrance in seveda Karl Barth. S tem osebnim ozadjem bom tvegal
poizkus obravnave treh tem reformatorske teologije in prakse, ki so po
mojem središčnega in trajnega pomena za teološko zdravje ­krščanske
skupnosti. Poleg tega se bom dotaknil še treh tem, ki so bile manj očitno
plodne in ki so dejansko delno soodgovorne za sedanjo kulturno brez­
upnost in zmedo. Moj previden zaključek bi bil, da se lahko teh zadnjih
treh tem lotimo le s teološko poglobljenim razumevanjem prvih treh;
le tako lahko spoznamo pozitivno specifično in kreativno vlogo za de-
diščino reformacije.

3. Pri očitno pozitivnih temah gre za naslednje:
Prvič: reformacija je uveljavila absolutno razlikovanje med člo-
veškim in božjim delovanjem, med delovanjem ustvarjenega in ne-
skončnega bitja. S stalnim poudarjanjem Božje suverenosti je usmerila
k spoznanju/resnici, da Božje in naše delovanje ne moreta drugo z dru-
gim niti tekmovati niti sodelovati, da Bog in njegovo delovanje ne mo-
reta biti niti v odnosih konkurence niti sodelovanja s človeškim. Dru-
gič: reformacija je utemeljila načelo, da Sveto pismo ni le vir pravega
nauka in orodje za njegovo ponazarjanje, temveč da je kritična instan-
ca v cerkvi; Sveto pismo se »vmešava«, »intervenira« v življenje cerkve in
ni nikdar le njeno sredstvo. Tretjič: reformacija je temeljito podvomila,

392
   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167