Page 11 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik III (2007), številki 5-6, ISSN 1408-8363
P. 11
RAFAZNPIKRA AKRVANEJ,C [- VTRUE^DKOIJE

Fanika Krajnc - Vre~ko

JO@E RAJHMAN IN SLOVENSKI
PROTESTANTIZEM 16. STOLETJA

Cilj in smoter Rajhmanove teološke misli je človek, prek katerega
išče pot do Boga z novim izrazom in teološko govorico v različnih
človekovih življenjskih situacijah. V največjem delu svojega razisko-
valnega opusa obravnava slovenski protestantizem 16. stoletja in
Primoža Trubarja, pri čemer je treba izpostaviti njegovo raziskovanje
protestantske teologije tega obdobja. Predmet obravnave je konkret-
na osebnost v določeni zgodovinski situaciji, ki je izpostavljena vsem
idejnim, kulturnim, religioznim in obče človeškim vplivom, ter se v
tej situaciji odloča za neko drugo obliko krščanstva. V obravnavi in
iskanju teoloških tokov znotraj protestantskega gibanja J. Rajhman
osmišljuje religiozne in kulturne vzgibe, ki so vodili slovenske pro-
testante v njihovi odločitvi za slovensko pisano besedo, kot sredstvo,
s katerim bodo svojemu preprostemu človeku posredovali božjo
besedo.

Pojav slovenskega protestantizma v 16. stoletju je za slovenstvo
enkraten in neponovljiv dogodek, ki označuje prehod iz obdobja
pismenstva v obdobje, v katerem se slovenski narod prvič srečuje z
evropsko civilizacijo in kulturo. Ta prehod je tako usoden za sloven-
stvo, ker zaradi njega ni več mogoč drugačen pogled na razvoj sloven-
skega naroda in na njegovo prihodnost. Raziskovanje slovenskega
reformacijskega gibanja je kompleksen pojav, ki poleg filoloških in
ideoloških raziskav zahteva tudi temeljito poznavanje teološke fizio-
gnomije slovenskih reformatorjev. Prav to in tudi širšo osvetlitev je k
celoviti podobi reformacije prispeval Jože Rajhman.

Prvo razpravo v zvezi s slovenskim protestantizmom je objavil leta
1968 v Bogoslovnem vestniku. To je bila ocena dela avstrijskega

9
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16