Page 231 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik IV (2008), številki 7-8, ISSN 1408-8363
P. 231
SIMONA MENONI

besedili in ilustracijami – velikokrat tudi preko slabih lastnosti
izbrane živali – naperjene proti vedenju in načinu življenja fevdalnih
in cerkvenih dostojanstvenikov. V primeru lisice romarice gre torej
za kritiko in svarilo pred hinavstvom dvoličnežev na najvišjih cerk-
venih položajih, saj lisica že od najzgodnejših časov kot žival sim-
bolizira slabe lastnosti, kot so zvitost, hinavščina, dvoličnost, prevara,
zahrbtnost, kasneje pa tudi hudiča samega. Protestantizem je namreč
kritično gledal na romanja; lisičja pot zvablja vernike k napačni službi
božji, odpustkom ter romanjem k papežu. Kljub množici tiskanih
podobic s kritičnimi ostmi naperjenimi proti katoliški cerkvi, ki so v
tem času krožile po Evropi, pa nas preseneti monumentalna upodo-
bitev tovrstne kritike v podeželski podružnici že leta 1515.

Nič manj zanimiva pa ni upodobitev Luksurije na severni steni
podružnične cerkve sv. Kunigunde v Kungoti pri Ptuju iz leta 1588
(slika 13), saj je tudi v tem primeru zanimiva domneva, ki jo poznamo
za primer Luksurije – detomorilke pri Svetem Tomažu na Velikih
Poljanah nad Ortnekom (slika 14).20 Namreč kljub temu, da motiv
sodi v sklop srednjeveškega pojmovanja pregreh in nečimrnosti z

Slika 13

20 Jure Mikuž, om. d.
53-57.

229
   226   227   228   229   230   231   232   233   234   235   236