Page 232 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik IV (2008), številki 7-8, ISSN 1408-8363
P. 232
RAZPRAVE, [TUDIJE

Slika 15

idejo minljivosti, pa je v času reformacije možno ta sicer cerkveni, a
nepravoverni motiv razumeti kot napad na cerkev samo, tako kot
razumemo tudi omenjeni motiv lisice romarice iz cerkve v Maršičih.
Ob tem torej, da je šlo v srednjeveškem besednjaku pri motivu
Luksurije za didaktično moralizirajoč motiv versko nravnega opo-
zorila na nevarnost skušnjave mesa in na minljivost telesnih užitkov
– brez globljega pomenskega akcenta bi si čutno upodobitev golega
ženskega telesa, ki ga v prsi in mednožje grizejo kače seveda le s težavo
predstavljali na cerkvenih zunanjščinah ali notranjščinah – bi more-
biti v Kungoti smeli motiv resda razumeti kot kritiko slabosti in
pregreh, v katerih so se takrat bohotili predstavniki katoliškega stanu,
torej kot opozorilo, ki je blizu protestantskim idejam, saj je tudi sicer
v poslikavi zaznati premik poudarkov v smeri protestantske verske
miselnosti. Zgolj za ilustracijo tovrstne kritike nemoralnega nravnega
življenja duhovščine iz nemškega govornega območja, kjer med
drugimi personifikacijami pregreh nastopa tudi Luksurija, poglejmo
lesorez Sebalda Behama iz leta 1521 (slika 15), ki je bil brez dvoma
ustvarjen kot propagandni letak. Personificirane pregrehe Napuh
(Superbia), Razvrat (Luxuria) in Pohlep (Avaricia) so prignale meniha

230
   227   228   229   230   231   232   233   234   235   236   237