Page 42 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik IV (2008), številki 7-8, ISSN 1408-8363
P. 42
S SIMPOZIJEV 2008

besede, […] ker na vseh svojih gradovih, dvorih in domovih hranite
biblične ter druge nabožne knjige v nemškem in slovenskem jeziku,
[…] ste z branjem in petjem iz njih svoje ljube otročiče, služinčad in
prenekaterega podložnika privedle v objem stare zveličavne vere, […]
se iz njih naučile slovenskega jezika pa tudi druge naučile brati«.
Poleg pomembne vzgojne in izobraževalne vloge, ki so jo v slovenskih
deželah imele ženske, se jim Trubar v posvetilu skuša oddolžiti tudi
za podporo ob njegovi ponovni vrnitvi v domovino, pa tudi zato, ker
so nudile pomoč in zatočišče njegovi slovenski Cerkvi. Ženske sloven-
skega in nemškega rodu, plemkinje in preproste so v Trubarjevem
okolju imele pomembno vlogo in za to se jim v posvetilu zahvaljuje.

Sklep
Če smo si za izhodišče zastavili antopološko sporočilnost Tru-
barjevih posvetil in predgovorov in če sledimo definiciji, kaj je antro-
pologija,22 lahko ugotovimo, da je Trubar s pozornim opazovanjem
in preučevanjem svojega okolja opisal slovenskega človeka v njegovih
temeljnih antropoloških danostih. Prepoznal je problem jezika kot
sredstva človekovega kulturnega dozorevanja; njegovo potrebo po
verski pripadnosti in pripravljenost, da aktivno sodeluje v verski
vzgoji in obredju, čeprav za ceno preganjanja. Opozarjal je na za-
ostalost slovenskega človeka v primerjavi z drugimi evropskimi
narodi, ki je brez Božje besede v svojem jeziku še bolj podvržen
zatiranju, in je videl rešitev v verskem ter kulturnem dvigu tega
svojega človeka. V posvetilih je tujcem in domačim naslovljencem
poročal o svojem prizadevanju za dvig kulturne ravni – s knjigo in
prek te do religiozne rasti posameznika, kar je bilo zanj kot duhov-
nika temeljno poslanstvo.
Raziskovalec posvetil v knjigah na začetku Gutenbergove dobe je
zapisal: »Intimnost posvetila daje knjigi barvo, toplino in odnos.

22 Antropologija preučuje človeka glede na razširjenost, izvor, razvrstitev in
razmerja med rasami, njegove fizične lastnosti, razmerja v družbi, z naravnim
okoljem in v kulturi. Za človeka kot posameznika je pomembna njegova
spolna, rasna, verska, starostna, poklicna, razredna itd. pripadnost. Prim.
Z. Šmitek, B. Jezernik, 260 sl.

40
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47