Page 16 - Management 18 (2023), številka 2
P. 16

Edvin Andlovec in Žiga Čepar| Delovna zavzetost in produktivnost: primer izbranega podjetja


                      pri spremenjenih okoliščinah dela v današnjem   meri naslovljeno vprašanje povezanosti med de-
                      času koncept še pridobiva na teži in pomembnos-  lovno zavzetostjo in delovno uspešnostjo (angl.
                      ti (Newman 2021). Zavzetost se nahaja v samem   work performance), a bolj kot ne le na teoretični
                      središču odnosa med zaposlenim ter zaposloval-  ravni in le redko preverjeno empirično. Koncept
                      cem na delovnem mestu.                      delovne zavzetosti pri analizi spremenljivk v raz-
                         Popolnoma enoznačne opredelitve koncepta,   iskavah največkrat igra mediacijsko vlogo v odno-
                      s katero bi se strinjali vsi avtorji, ni moč najti. Ena   su med zadovoljstvom pri delu in opravljanjem
                      najpogostejših definicij zavzetost pri delu opre-  dela ter med zadovoljstvom pri delu in namenom
                      deljuje kot »pozitivno, izpolnjujoče, z delom po-  odpovedi delovnega razmerja (Yalabik idr. 2013,
                      vezano stanje, ki ga opisujemo kot vitalnost, pre-  5–8, 19). O izidih na ravni organizacije pa so v
                      danost in vpetost« (Schaufeli idr. 2002). Macleod   veliki večini primerov poročali agregatno kot o
                      in Nita Clarke (2009, 9) pa ga definirata kot »pri-  skupku tistih izidov, ki so neposredno relevantni
                      stop na delovnem mestu, zasnovan tako, da zago-  za večino podjetij, kot so lojalnost kupcev, pro-
                      tavlja zavezanost zaposlenih k ciljem in vredno-  fitabilnost, produktivnost, zadržanje zaposlenih
                      tam organizacije, ter motivacijo za prispevanje   in varnost dela (Harter, Schmidt in Killham 2003,
                      k uspehom organizacije, pri čemer so zaposleni   2; Markos in Sridevi 2010, 92).
                      hkrati sposobni povečati svoj občutek lagodja«.   Markos in Sandhyja M. Sridevi (2010, 62) tako
                      Predstavlja dvosmeren odnos med zaposlenim in   ugotavljata, da bi zaposlovalci morali investirati
                      delodajalcem ter razkriva moč interakcij in vza-  v delovno zavzetost, saj so nedavne analize jasno
                      jemno medsebojno odvisnost med udeleženci v   pokazale pozitivno povezanost med delovno zav-
                      nekem delovnem okolju (Saks 2006, 603).     zetostjo in izidi opravljanja dela, kot sta zadrža-
                         Kategorije oz. stopnje zavzetosti po Gallupovi   nje zaposlenih in produktivnost. Zavzeti zaposle-
                      (2021, 186) metodologiji so:                ni med drugim uspeh svoje delovne organizacije
                                                                  obravnavajo kot najvišjo prioriteto in so motivi-
                          - zavzeti zaposleni – globoko vpeti v delo ter   rani  za  doseganje delovnih ciljev  neodvisno  od
                          entuziastični glede svojega dela in delovnega   zasebnih dejavnikov. Več raziskav (med drugimi
                          mesta; psihološki »lastniki«, ki dajejo pogon
                          uspešnosti in inovacijam; z njihovo pomočjo   Harterja, Schmidta in Hayesa (2002), Smithe S.
                          se organizacija pomika naprej;          Ali (2013), Mahe A. Z. Dajani (2015), Marjete Tič
                          - nezavzeti zaposleni – niso psihološko poveza-  Vesel (2015), Eldorja (2017), Mona in Londona
                                                                  (2018)) ugotavlja, da delovna zavzetost pozitivno
                          ni s svojim delom ali podjetjem; ker njihove   vpliva na uspešno opravljanje dela v organizaciji.
                          potrebe po zavzetosti niso povsem izpolnje-  Velik delež najnovejših raziskav povezanosti
                          ne, v svoje delo vlagajo čas, ne pa tudi ener-  med delovno zavzetostjo in produktivnostjo pa
                          gije ali strasti;
                          - aktivno nezavzeti zaposleni – niso le nesrečni   prihaja z razvijajočega se indijskega trga, kjer je
                          na delu, so tudi polni zamer, ker njihove pot-  koncept delovne zavzetosti zelo razvit v praksi
                                                                  in na akademski ravni. Sharma in Sharma (2014,
                          rebe niso izpolnjene, zato svojo nesrečo iz-  595)  ugotavljata, da zavzetejši  prispeva k  višji
                          ražajo tudi na delovnem mestu; ti zaposleni   produktivnosti in profitabilnosti. Čim bolj kot
                          vsak dan potencialno spodkopavajo dosežke   je zaposleni zavzet pri svojem delu, tem večji sta
                          svojih zavzetih sodelavcev.
                                                                  produktivnost ter profitabilnost, podjetja z viš-
                                                                  jo stopnjo zavzetosti pa imajo več možnosti pri
                         Ali zavzetejši zaposleni bolje delajo? Nismo   doseganju strateških ciljev. Organizacije z višjo
                      še povsem prepričani, kako se delovna zavzetost   stopnjo delovne zavzetosti namreč z višjo verje-
                      kaže in kakšen je njen vpliv na poslovni proces   tnostjo  dosegajo  svoje  strateške  cilje  predvsem
                      ter na poslovne rezultate. Ostaja namreč prazni-  zato, ker je zaposlenim mar in so voljni vložiti
                      na pri raziskovalnih modelih in samih raziskavah,   lasten trud, ki je potreben za uspeh podjetja. Ne
                      ki bi prispevali k nadaljnjemu razvoju koncepta   samo, da obstaja močna vez med produktivnostjo
                      delovne zavzetosti z organizacijskega vidika, tj.   in zavzetostjo, temveč imata seznanjenost zapo-
                      tako,  da  bi  empirično in  statistično  zanesljivo   slenih o tem, kako dobro se upravlja s sredstvi
                      testirali relacije med zavzetostjo ter poslovnimi   podjetja, ter njihovo poznavanje ravni produk-
                      izidi, kot je med drugim produktivnost, ki vsebu-  tivnosti organizacije pozitiven vpliv na njihovo
                      je vselej pomembne implikacije za organizacijo   zavzetost (Sekhar Patro 2013, 1–3).
                      (Rathee in Sharma 2020, 10635–10636; Yalabik   Saxena in Srivastava (2015, 13–23) na podlagi
                      idr. 2013, 1). V prejšnjih desetletjih je bilo v veliki   večje  raziskave  v proizvodni  branži  (tako  med

                      64  management 18 (2023) številka 2
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21