Page 12 - Management
P. 12
Simona Brezar in Dimitrij Šamšal | Trgovanje s pravicami do emisij toplogrednih plinov
oblikovanje učinkovitih politik in trajnostnega zmanjšanje kvot emisij in širitev na nove sektorje
okolja za prihodnje generacije (Czerny, 2009; Bra- (United Nations 1992; Braun 2009; MacKenzie,
un 2009; United Nations 1992). 2009; Rozman, 2010).
Konvencija Združenih narodov o spremembi Evropski sistem trgovanja z emisijami (eU
podnebja (United Nations Framework Conventi- ets) je od uvedbe leta 2005 razdeljen na štiri
on on Climate Change – UnFCCC), sprejeta leta trgovalna obdobja. Prvo obdobje (2005–2007) je
1992, je še vedno ključni mednarodni okvir za bilo učno, namenjeno vzpostavitvi trga in nad-
zmanjševanje emisij toplogrednih plinov (tGP) zorne infrastrukture. Drugo obdobje (2008–2012)
in obvladovanje podnebnih sprememb (United je bilo prilagojeno zavezam Kjotskega protokola
Nations 1992). Po Kjotskem protokolu iz leta 1997, in je uvedlo fleksibilne mehanizme, kot so pro-
ki je industrijsko razvite države pravno zavezal k jekti skupnega izvajanja in mehanizem čistega
zmanjšanju emisij za 6–8 % med letoma 2008 in razvoja. Tretje obdobje (2013–2020) je prineslo
2012, je naslednji pomemben korak predstavljal pomembne izboljšave, kot sta linearna zmanj-
Pariški sporazum iz leta 2015. Njegov cilj je omejiti ševalna shema in povezovanje z drugimi sistemi
globalno segrevanje na manj kot 2 °C, s prizade- trgovanja. Trenutno smo v četrtem trgovalnem
vanji za omejitev na 1,5 °C, da bi preprečili najbolj obdobju (2021–2030), kjer so cilji usmerjeni k
uničujoče posledice podnebnih sprememb (Bra- zmanjšanju emisij za 55 % do leta 2030, kar vklju-
un 2009; Markovič-Hribernik in Murks 2007). čuje širitev na nove sektorje in spodbujanje traj-
Sporazum je pridobil široko podporo, vključno z nostnih tehnologij, skladno s cilji Pariškega spo-
ZDa, ki so po začasnem umiku k njemu ponovno razuma.
pristopile leta 2021. Od sprejetja Pariškega spo-
razuma so države članice predložile nacionalne Druga plat medalje
podnebne načrte (Nationally Determined Con- Ker ima vsaka medalja najmanj dve plati in ker
tributions – nDC), ki pa jih je treba redno poso- vsi bilteni ter promocijski materiali »mainstre-
dabljati in krepiti, saj trenutna prizadevanja še am« udeležencev govorijo le o pozitivnih učinkih
ne zadostujejo za dosego ciljev omejitve segreva- in delovanju te predvsem trgovalne sheme – fi-
nja. Za doseganje ambicioznih ciljev omejevanja nančnega inštrumenta, moramo izpostaviti tudi
toplogrednih izpustov so se razvili različni pris- pomisleke o takšenem načinu nižanja emisijskih
topi, ki bolj ali manj uspešno poskušajo prispe- izpustov v ozračje.
vati k njihovemu doseganju. Žal imajo ti pristopi Pomembno je razumeti politične vidike spre-
praviloma tudi negativne plati. Med te sodi tudi jemanja tega okvira trgovalnega sistema v Kjotu
trgovanje z emisijami toplogrednih plinov. leta 1997. Cutajar (2004, 62–62) navaja:
Čeprav vse strani, ki so sodelovale v pogaja-
Evropska shema za trgovanje z emisijami
toplogrednih plinov njih o Kjotskem protokolu, zdaj sprejemajo
ta izid, bodisi z večjim ali manjšim navdu-
Poleg fleksibilnih mehanizmov, kot je trgovanje šenjem, temu ni bilo tako pred in med kon-
z emisijskimi kuponi, obstajajo tudi nefleksi-
bilni mehanizmi za nadzor emisij. Fiksni pokrov ferenco v Kjotu. Na primer, Evropska unija
omejuje največjo dovoljeno količino emisij, ki jih – danes povsem zavezana trgovanju z emisi-
jami – je vztrajala, da mora biti trgovanje do-
podjetja lahko izpustijo. Davek na CO₂ pa podjet- polnilo domačim ukrepom za omejitev emi-
ja podjetja k energetski učinkovitosti in uporabi sij, saj so slednji veljali za bistvene pri razvoju
obnovljivih virov, s čimer zmanjšuje emisije brez tehnologij, ki bi odprle pot v nizkoogljično
kvantitativnih omejitev, a z vzpostavitvijo stalne
cene za izpuste. V eU je Evropski sistem trgovanja prihodnost. Evropska unija je bila prav tako
z emisijami (eU Emissions Trading System – eU skeptična glede uporabe »ponorov« iz istih
ets), ki je bil uveden leta 2005, največji svetov- razlogov in zaradi negotovosti, povezanih
s to možnostjo. Vendar so bile prav te točke
ni program za zmanjšanje emisij. Sistem omo- med ključnimi vprašanji za ameriške pogajal-
goča trgovanje z emisijskimi kuponi (eUa), kar ce, zato ni pretirano trditi, da so bili meha-
spodbuja podjetja k učinkovitejšemu zmanjše- nizmi Kjotskega protokola »narejeni v ZDa«.
vanju emisij. Trgovanje vključuje različne vrste
kuponov, kot so aaU, eRU, CeR in RMU, s čimer Velja dodati, da ratifikacijo sporazuma s strani
se podjetjem omogoča prilagodljivost pri dose- ZDa čakamo še dandanes.
ganju ciljev. Evropski ets ima več obdobij tr- Navkljub dejstvu, da je eU prišla v Kjoto z
govanja, vsako z izboljšavami, kot sta linearno načrtom, kjer je prednost dana postavljanju za-
58 management 19 (2024) številka 2