Page 19 - Management
P. 19

Klavdija Hribar in Ana Arzenšek | Pomen empatije pri vodenju različnih generacij


                vendar med znanstveniki ni soglasja o njenem   H2 Samozaznana stopnja empatičnosti pri štu-
                dejanskem pomenu (Blanke in Riediger 2019, 3).   dentih UP FM se pozitivno povezuje z izraža-
                Definicija empatije je torej zaradi stopnje zaplete-  njem potrebe po empatičnih vedenjih vodij.
                nosti in različnih interpretacij še vedno nekoliko
                nejasna, kar vodi v različna razumevanja in upo-  Glede  na  zastavljeni  hipotezi  smo  oblikovali
                rabo tega koncepta (Simonič 2020, 391).    vprašalnik. V prvem delu vprašalnika so bila pos-
                  Barbara Simonič (2014, 63) empatijo predstavi   tavljena ključna demografska vprašanja, drugi
                kot ključno medosebno spretnost, saj posamez-  del je vseboval lestvico za samoocenjevanje stop-
                niku dovoljuje vživitev v mentalni okvir druge-  nje empatičnosti, poimenovano Lestvica bazične
                ga. Na ta način postane razumevanje čustev in   empatije (Basic Empathy Scale – Bes) (Jolliffe in
                vedenj druge osebe v določeni meri jasnejše, ta   Farrington 2006), uporabili smo slovensko razli-
                čustva in vedenja pa predvidljivejša. Po avtoriči-  čico po Turku (2013). Tretji del vprašalnika je vse-
                nem mnenju je v sodobnem, digitalnem času še   boval vprašanja na podlagi preučene teorije in se
                toliko pomembnejša, saj ima možnost obuditi   je nanašal na prepoznavanje empatičnih vedenj
                povezanost med sočlovekom. Tudi po mnenju   vodij in pomen, ki ga anketiranec pripisuje em-
                Syahrine Hayati Md Jani idr. (2022) je empatija   patičnim vedenjem vodij. Vsi udeleženci so bili
                temelj za izgradnjo dobrega odnosa, medseboj-  deležni enakih vprašalnikov, zagotovljena je bila
                nega razumevanja in uspešne komunikacije, zato   anonimnost.
                je pomembna pri vodenju. Ravno tako se Yoshie
                Tomozumi Nakamura, Julia Milner in Trenton   Rezultati raziskave
                Milner (2022) strinjajo, da na delovnem mestu   Anketa je bila na spletnem portalu 1ka aktivna
                obstajajo velike prednosti, če vodje vodijo z em-  med februarjem in marcem 2024. V tem času smo
                patijo. Navkljub prepoznavanju pomembnosti   pridobili 128 odgovorov, od tega 112 dokončno
                nekatere raziskave (Konrath, O’Brien in  Hsing   izpolnjenih vprašalnikov. Za potrebe analize po-
                2011 po Fuller idr. 2021) kažejo, da se sposobnost   datkov smo najprej iz programa 1ka izvozili vse
                empatije v splošnem zmanjšuje.             podatke iz končanih vprašalnikov in jih shranili
                                                           v obliki Excelove datoteke, ki smo jo nato prene-
                Značilnosti raziskave                      sli  v  program  sPss.  Pri  obdelavi  podatkov  smo
                Izvedli smo kvantitativno raziskavo z uporabo an-  uporabili tudi izločitvene kriterije. Najprej smo
                ketnih vprašalnikov in metodo snežne kepe. Po-  pri  izvozu iz  programa 1ka  izvozili le  popolno
                pulacijo raziskave so predstavljali študentje Uni-  rešene vprašalnike in tiste, ki so ustrezali pogoju
                verze na Primorskem, Fakultete za Management   vsaj dveletnih delovnih izkušenj. Izločili smo tudi
                (UP FM), stari med 18 in 64 let, ki so imeli vsaj dve   vprašalnik, ki ga je izpolnil pripadnik babyboom
                leti delovnih izkušenj z rednimi in/ali občasnimi   generacije. Po navedenih izločitvah se je število
                deli in ki so se odzvali našemu vabilu za sodelova-  enot zmanjšalo na 92, ki smo jih nadalje analizi-
                nje v raziskavi. Do izbrane populacije smo najprej   rali.
                dostopali preko Službe za odnose z javnostmi UP   Najprej smo analizirali sestavo vzorca po ge-
                FM in s pomočjo aplikacije za izvajanje spletnega   neracijah. Ugotovili smo, da je bilo 73,90 % an-
                anketiranja 1ka. Predstavnica Službe za odnose   ketirancev iz generacije Z (18–28 let), 14,10 % iz
                z javnostmi FM je povezavo do ankete in osnov-  generacije Y (29–44 let) in 12,00 % iz generacije
                ne informacije o raziskavi delila na družbenih   X (45–64 let).
                omrežjih; kasneje smo se zaradi nizke odzivnosti   V nadaljevanju so anketiranci izpolnjevali
                na anketo za pomoč obrnili na nekatere profesor-  lest vico bazične empatije na podlagi samopreso-
                je UP FM, ki so anketo delili med študenti, hkrati   je. Nekatere vrednosti so se vrednotile obratno,
                smo se povezali s študenti tutorji in predstavnico   zato smo jih rekodirali, nato pa iz vseh trditev, ki
                alumni kluba ter tako povabilo k sodelovanju deli-  so spadale pod lestvico Bes, ustvarili spremen-
                li tudi na njihovih družbenih omrežjih.    ljivko, ki smo jo poimenovali Samozaznana stop-
                  Pred izvedbo raziskave smo zastavili dve hipo-  nja empatičnosti, hkrati smo sklopa vprašanj, ki
                tezi:                                      sta spraševala po višini pomembnosti empatičnih
                                                           vedenj vodje, združili in spremenili v spremen-
                H1  Študentje  UP  FM, ki so predstavniki gene-  ljivko Pomembnost empatičnih vedenj vodij. Za
                    racij X, Y in Z, se pomembno razlikujejo v   obe spremenljivki smo nato izračunali povprečje
                    pričakovanjih glede izraženosti empatičnih   in standardni odklon ter preverili zanesljivost
                    vedenj pri njihovih vodjih.
                                                           obeh spremenljivk s Cronbachovem alfa-koefici-

                                                               management 19 (2024) številka 2  65
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24