Page 19 - Management
P. 19
Klavdija Hribar in Ana Arzenšek | Pomen empatije pri vodenju različnih generacij
vendar med znanstveniki ni soglasja o njenem H2 Samozaznana stopnja empatičnosti pri štu-
dejanskem pomenu (Blanke in Riediger 2019, 3). dentih UP FM se pozitivno povezuje z izraža-
Definicija empatije je torej zaradi stopnje zaplete- njem potrebe po empatičnih vedenjih vodij.
nosti in različnih interpretacij še vedno nekoliko
nejasna, kar vodi v različna razumevanja in upo- Glede na zastavljeni hipotezi smo oblikovali
rabo tega koncepta (Simonič 2020, 391). vprašalnik. V prvem delu vprašalnika so bila pos-
Barbara Simonič (2014, 63) empatijo predstavi tavljena ključna demografska vprašanja, drugi
kot ključno medosebno spretnost, saj posamez- del je vseboval lestvico za samoocenjevanje stop-
niku dovoljuje vživitev v mentalni okvir druge- nje empatičnosti, poimenovano Lestvica bazične
ga. Na ta način postane razumevanje čustev in empatije (Basic Empathy Scale – Bes) (Jolliffe in
vedenj druge osebe v določeni meri jasnejše, ta Farrington 2006), uporabili smo slovensko razli-
čustva in vedenja pa predvidljivejša. Po avtoriči- čico po Turku (2013). Tretji del vprašalnika je vse-
nem mnenju je v sodobnem, digitalnem času še boval vprašanja na podlagi preučene teorije in se
toliko pomembnejša, saj ima možnost obuditi je nanašal na prepoznavanje empatičnih vedenj
povezanost med sočlovekom. Tudi po mnenju vodij in pomen, ki ga anketiranec pripisuje em-
Syahrine Hayati Md Jani idr. (2022) je empatija patičnim vedenjem vodij. Vsi udeleženci so bili
temelj za izgradnjo dobrega odnosa, medseboj- deležni enakih vprašalnikov, zagotovljena je bila
nega razumevanja in uspešne komunikacije, zato anonimnost.
je pomembna pri vodenju. Ravno tako se Yoshie
Tomozumi Nakamura, Julia Milner in Trenton Rezultati raziskave
Milner (2022) strinjajo, da na delovnem mestu Anketa je bila na spletnem portalu 1ka aktivna
obstajajo velike prednosti, če vodje vodijo z em- med februarjem in marcem 2024. V tem času smo
patijo. Navkljub prepoznavanju pomembnosti pridobili 128 odgovorov, od tega 112 dokončno
nekatere raziskave (Konrath, O’Brien in Hsing izpolnjenih vprašalnikov. Za potrebe analize po-
2011 po Fuller idr. 2021) kažejo, da se sposobnost datkov smo najprej iz programa 1ka izvozili vse
empatije v splošnem zmanjšuje. podatke iz končanih vprašalnikov in jih shranili
v obliki Excelove datoteke, ki smo jo nato prene-
Značilnosti raziskave sli v program sPss. Pri obdelavi podatkov smo
Izvedli smo kvantitativno raziskavo z uporabo an- uporabili tudi izločitvene kriterije. Najprej smo
ketnih vprašalnikov in metodo snežne kepe. Po- pri izvozu iz programa 1ka izvozili le popolno
pulacijo raziskave so predstavljali študentje Uni- rešene vprašalnike in tiste, ki so ustrezali pogoju
verze na Primorskem, Fakultete za Management vsaj dveletnih delovnih izkušenj. Izločili smo tudi
(UP FM), stari med 18 in 64 let, ki so imeli vsaj dve vprašalnik, ki ga je izpolnil pripadnik babyboom
leti delovnih izkušenj z rednimi in/ali občasnimi generacije. Po navedenih izločitvah se je število
deli in ki so se odzvali našemu vabilu za sodelova- enot zmanjšalo na 92, ki smo jih nadalje analizi-
nje v raziskavi. Do izbrane populacije smo najprej rali.
dostopali preko Službe za odnose z javnostmi UP Najprej smo analizirali sestavo vzorca po ge-
FM in s pomočjo aplikacije za izvajanje spletnega neracijah. Ugotovili smo, da je bilo 73,90 % an-
anketiranja 1ka. Predstavnica Službe za odnose ketirancev iz generacije Z (18–28 let), 14,10 % iz
z javnostmi FM je povezavo do ankete in osnov- generacije Y (29–44 let) in 12,00 % iz generacije
ne informacije o raziskavi delila na družbenih X (45–64 let).
omrežjih; kasneje smo se zaradi nizke odzivnosti V nadaljevanju so anketiranci izpolnjevali
na anketo za pomoč obrnili na nekatere profesor- lest vico bazične empatije na podlagi samopreso-
je UP FM, ki so anketo delili med študenti, hkrati je. Nekatere vrednosti so se vrednotile obratno,
smo se povezali s študenti tutorji in predstavnico zato smo jih rekodirali, nato pa iz vseh trditev, ki
alumni kluba ter tako povabilo k sodelovanju deli- so spadale pod lestvico Bes, ustvarili spremen-
li tudi na njihovih družbenih omrežjih. ljivko, ki smo jo poimenovali Samozaznana stop-
Pred izvedbo raziskave smo zastavili dve hipo- nja empatičnosti, hkrati smo sklopa vprašanj, ki
tezi: sta spraševala po višini pomembnosti empatičnih
vedenj vodje, združili in spremenili v spremen-
H1 Študentje UP FM, ki so predstavniki gene- ljivko Pomembnost empatičnih vedenj vodij. Za
racij X, Y in Z, se pomembno razlikujejo v obe spremenljivki smo nato izračunali povprečje
pričakovanjih glede izraženosti empatičnih in standardni odklon ter preverili zanesljivost
vedenj pri njihovih vodjih.
obeh spremenljivk s Cronbachovem alfa-koefici-
management 19 (2024) številka 2 65