Page 18 - Management
P. 18

Klavdija Hribar in Ana Arzenšek | Pomen empatije pri vodenju različnih generacij


                      leta 1980 do 1995 ter kot generacijo Z rojene od   Generacija Y, odraščajoča v obdobju tehno-
                      leta 1996 dalje (iPROM in Valicon 2021).    loške revolucije, je znana po pozitivni naravna-
                         Preverjali smo, ali med pričakovanji glede   nosti, optimizmu in visoki stopnji avtonomije.
                      izraženosti empatičnih vedenj pri nadrejenih   Njeni člani so radovedni, radi se učijo in delujejo
                      obstaja razlika glede na generacijo in so torej pri-  neodvisno, pri čemer je prisotna velika raznoli-
                      čakovanja generacijsko pogojena. Nekateri raz-  kost med njimi zaradi izpostavljenosti različnim
                      iskovalci (Machová idr. 2020; Belli idr. 2015) na   medijskim vplivom (Ramovš 2013, 11). Na delov-
                      podlagi manjših vzorcev ugotavljajo, da so mlajše   nem mestu izražajo zahteve po višjih plačah, ve-
                      generacije lahko manj empatične, zato smo žele-  ljajo za individualiste, ki si želijo veliko samostoj-
                      li raz iskati, ali so pričakovanja glede empatičnih   nosti pri opravljanju dela, obenem radi sodelujejo
                      vedenj vodij pri pripadnikih teh generacij manj-  pri projektih. Osredotočajo se na področja, ki so
                      ša, večja, gre morda za starostno spreminjanje v   cenjenja na trgu dela in pripomorejo k izboljšanju
                      obliki obrnjene črke U kot pri dojemanju lastne   kakovosti njihovega življenja. Za druge ne želijo
                      stopnje empatije, kar so ugotovili O'Brien idr.   prevzemati odgovornosti, niso obsedeni z delom,
                      (2013). Kot so storili omenjeni raziskovalci, smo   več kot napredovanje po hierarhiji pa jim pome-
                      tudi mi v raziskavo vključili samoocenjevanje   nita osebno izražanje in raznolikost dela (Ovse-
                      empatičnosti pri posameznikih, kar nam je omo-  nik in Kozjek 2015, 22).
                      gočilo še primerjanje empatije med udeleženci   Generacija Z velja za prvo generacijo, odrašča-
                      raziskave po generacijah.                   jočo v dobi interneta in ob stalni izpostavljenosti
                                                                  javnosti preko družbenih medijev. Po nekaterih
                      Značilnosti generacij X, Y in Z             ugotovitvah generacija Z kaže nagnjenost k ego-
                      Na  vsako  generacijo  so  vplivali  pomembni  sve-  centričnosti in pomanjkanju empatije (Djedović,
                      tovni dogodki, ki so oblikovali vrednote njenih   Mujkanović in Mirković-Hajdukov 2020, 389,
                      pripadnikov ter njihove poglede na svet. Različni   391). Njeni pripadniki veljajo za začetnike na de-
                      vplivi so vodili k različni vzgoji, kar je oblikovalo   lovnem mestu, zato jim običajno dodeljujejo manj
                      njihov značaj in jih usmerilo v dobo odraslosti.   pomembna dela. Pri učenju novih stvari niso za-
                      Posledično so razvili različno dojemanje sveta in   držani, še najraje se učijo kar preko pametnih te-
                      na svojevrsten način oblikovali svoje prioritete   lefonov in prenosnikov (Chillakuri in Mahanan-
                      v zasebnem ter poklicnem življenju (Goessling   dia 2018, 35). Elizabeth Segran (2016) zapiše, da
                      2017). V nadaljevanju predstavimo nekatere zna-  na delovnem mestu kažejo visoko stopnjo tekmo-
                      čilnosti generacij X, Y in Z, ki so splošne in ne   valnosti, saj so jim tako sliko predstavili njihovi
                      povsem enotne ter jih ni mogoče enostavno pri-  starši. Navkljub temu da službo pogosto vidijo
                      pisati vsakemu posamezniku, saj tudi po mnenju   kot bojišče in se trudijo doseči svoje cilje, hkrati
                      Kimberly Lanier (2017, 288) nobena generacija ni   izkazujejo spoštovanje in toleranco do različnosti.
                      monolitna, vseeno pa je mogoče pri posamezni-
                      kih, ki ji pripadajo, opaziti nekatere skupne last-  Čustvena inteligentnost pri vodenju
                      nosti, vzorce in vedenja.                   V delovnem okolju imajo čustva, sploh pri vode-
                         Otroci deloholičnih staršev so pripadniki ge-  nju, ključno vlogo, saj je vodenje v svoji osnovi
                      neracije X, ki so zato pogosto odraščali brez vzora   čustven proces, kar pomeni, da voditelji izražajo
                      staršev. Veljajo za samostojne, želijo si pridobiti   svoja čustva in skušajo vzpodbuditi čustva pri
                      več znanja in so prva digitalno pismena generaci-  drugih. Različni raziskovalci ugotavljajo, da ima
                      ja (Ličen in Bolčina 2010, 26–27). Ksenija Ramovš   čustvena inteligentnost potencial prispevati k
                      (2013, 11) navaja, da na delovnem mestu izraža-  učinkovitemu vodenju na več načinov, tako z vi-
                      jo previdnost in kritičnost do svojih nadrejenih,   dika tistega, ki vodi, kot tudi z vidika tega, ki je
                      raje delijo svoje ideje. So prizadevni delavci, ki   voden (George 2000 po Kraus 2017, 66; Zineldin
                      hkrati želijo dovolj prostega časa zase. Poudar-  in Hytter 2012). Čustvena inteligentnost predsta-
                      jajo potrebo po stalnih povratnih informacijah   vlja posameznikovo sposobnost prepoznavanja
                      iz okolice. Digitalne medije že dobro poznajo in   in razumevanja lastnih čustev ter veščine, ki jih
                      jih uporabljajo ter radi sodelujejo v kratkih, ne-  uporablja za upravljanje odnosov s seboj in z dru-
                      formalnih  pogovorih.  Po  navedbah  Ovsenika   gimi (Kapur 2018).
                      in Kozjeka (2015, 22) pripadniki generacije X ne   V sklop čustvene inteligentnosti spada empa-
                      stremijo k stabilnim zaposlitvam, temveč iščejo   tija, ki je po Golemanu (2006, 414) prepoznavanje
                      dobre delovne pogoje ter so konkurenčni na trgu   občutkov drugih ter sposobnost vživetja v druge
                      dela.                                       ljudi. Empatija velja za spoštovano značilnost,

                      64  management 19 (2024) številka 2
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23