Page 21 - Management
P. 21

Klavdija Hribar in Ana Arzenšek | Pomen empatije pri vodenju različnih generacij


                                                           poslužuje teh vedenj, uspešneje vodi različne ge-
                  Preglednica 4   Pearsonov korelacijski koeficient
                             med spremenljivkama           neracije.
                                                              Empatija in z njo povezana empatična vedenja
                  Korelacija med spremenljivkama
                  Št. enot  Vrednost koeficienta  p-vrednost  so izraz visoke čustvene inteligentnosti, za kate-
                  92                  0,36       0,001     ro Radhika Kapur (2018) zapiše, da vodjem omo-
                                                           goča učinkovito uporabo veščin vodenja in spod-
                                                           bujanje učinkovitosti njihovih podrejenih. Ker na
                pridobljeno p-vrednost (0,001) ničelno hipotezo   našem vzorcu ugotovimo tudi, da se samozazna-
                zavrnemo, saj je korelacijski koeficient statistič-  na stopnja empatičnosti pozitivno povezuje z iz-
                no značilno različen od 0, torej sta spremenljivki   ražanjem potrebe po empatičnih vedenjih vodij,
                statistično značilno povezani. Povezanost je sre-  vsem, ki se ukvarjajo z vodenjem generacij X, Y
                dnja/zmerna (0,36) ter pozitivna, kar pomeni, da   in Z, predlagamo, da pozornost posvečajo prepo-
                se z višanjem samozaznane stopnje empatičnosti   znavanju empatije pri sebi in drugih. Iz pregle-
                zvišuje tudi pomen empatičnih vedenj vodij. Na   da literature lahko vidimo, da se empatije lahko
                podlagi ugotovljenega hipotezo H2 potrdimo.  naučimo in jo krepimo (Shapiro 2002), je pa to
                                                           dolgotrajen proces, ki zahteva zavedanje, prakso
                Omejitve raziskave                         in odprtost za druge. Zaradi številnih prednosti,
                Izvedena raziskava ima nekatere vsebinske in me-  ki jih vodenje s čustveno inteligentnostjo prina-
                todološke omejitve. Vsebinska omejitev raziskave   ša, vodjem predlagamo, da se redno izobražujejo
                je, da je zaobjela le študente UP FM, kar je le manj-  na področju čustvene inteligentnosti, kar lahko
                ši del predstavnikov generacij X, Y in Z, to pa po-  storijo na več načinov. Prvi primer je z udeležbo
                meni, da ugotovitev ni mogoče prenesti na ostale   na specializiranih delavnicah in seminarjih, kjer
                pripadnike generacij X, Y in Z, ki niso del izbrane   programi vključujejo igre vlog in skupinske dis-
                populacije. Čeprav smo lahko pridobili podatek o   kusije, ki pomagajo prepoznati čustva pri sebi in
                tem, koliko je vseh vpisanih študentov v sloven-  drugih. Prav tako je koristno sodelovati s poslov-
                ske študijske programe na vseh stopnjah – 574 –,   nimi trenerji ali z mentorji, ki jim pomagajo raz-
                ne vemo, koliko teh ustreza kriteriju dveletnih   vijati samozavedanje in prilagodljivost v različ-
                predhodnih delovnih izkušenj, zato resnične   nih situacijah. Poleg tega lahko vodje pridobivajo
                velikosti raziskovane populacije ne poznamo. Z   znanje s pomočjo strokovne literature ali praktič-
                raziskavo je bilo zaradi slabše odzivnosti anketi-  nih orodij za presojanje čustvene inteligentnosti.
                rancev in časovne stiske mogoče pridobiti zgolj   Pomembno je tudi, da se posvetijo vsakodnevni
                majhen vzorec. Vzorčenje je potekalo z metodo   praksi refleksije o lastnem vedenju in aktivnega
                snežne kepe preko spleta in preko neposrednega   poslušanja zaposlenih ter v svoje delo vključijo
                anketiranja v predavalnicah, kar je imelo svoje   tehnike za obvladovanje stresa, kot sta čuječnost
                prednosti in slabosti.                     ali meditacija.

                Priporočila za prakso                      Sklep
                Čeprav je empatija abstrakten koncept, ki ga lah-  Na izbrani populaciji študentov UP FM smo ugo-
                ko posamezniki različno dojemajo, smo v naši   tovili, da se udeleženci, ki so pripadniki generacij
                raziskavi ugotovili, katera domnevna empatična   X, Y in Z, pomembno ne razlikujejo v pričakova-
                vedenja vodij imajo po mnenju pripadnikov raz-  njih glede izraženosti empatičnih vedenj pri nji-
                ličnih generacij v našem vzorcu največjo vred-  hovih vodjih, opazili pa smo, da pripadniki na-
                nost. Med prepoznanimi ključnimi empatičnimi   šega vzorca preučevana empatična vedenja vodij
                vedenji so: aktivno poslušanje zaposlenih, pozor-  dojemajo za pomembna, torej so pričakovanja do
                nost na neverbalno komunikacijo, razumevanje   empatičnih vedenj vodij pri pripadnikih vzorca
                okoliščin in vplivov, sprejemanje raznolikosti,   podobno visoka.
                pozitivna komunikacija, zagotavljanje pomoči   V okviru raziskave nas je zanimalo tudi, ali
                in podpore, ustvarjanje varnega in uravnoteže-  se samozaznana stopnja empatičnosti pozitivno
                nega delovnega okolja, prilagajanje vodstvenih   povezuje z izražanjem potrebe po empatičnih ve-
                stilov in nalog potrebam zaposlenih ter odprtost   denjih vodij. Rezultati samoocenjevanja empati-
                za povratne informacije. Na podlagi ugotovljene   je pri pripadnikih našega vzorca so pokazali, da
                pomembnosti, ki jo pripadniki preučevanih ge-  imajo tisti, ki so pripadniki generacije Z, najniž-
                neracij našega vzorca izrazijo glede empatičnih   jo samozaznano stopnjo empatije v primerjavi s
                vedenj vodij, torej menimo, da lahko vodja, ki se   tistimi, ki so pripadniki generacij X in Y. Pripadni-

                                                               management 19 (2024) številka 2  67
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26