Page 21 - Management
P. 21
Klavdija Hribar in Ana Arzenšek | Pomen empatije pri vodenju različnih generacij
poslužuje teh vedenj, uspešneje vodi različne ge-
Preglednica 4 Pearsonov korelacijski koeficient
med spremenljivkama neracije.
Empatija in z njo povezana empatična vedenja
Korelacija med spremenljivkama
Št. enot Vrednost koeficienta p-vrednost so izraz visoke čustvene inteligentnosti, za kate-
92 0,36 0,001 ro Radhika Kapur (2018) zapiše, da vodjem omo-
goča učinkovito uporabo veščin vodenja in spod-
bujanje učinkovitosti njihovih podrejenih. Ker na
pridobljeno p-vrednost (0,001) ničelno hipotezo našem vzorcu ugotovimo tudi, da se samozazna-
zavrnemo, saj je korelacijski koeficient statistič- na stopnja empatičnosti pozitivno povezuje z iz-
no značilno različen od 0, torej sta spremenljivki ražanjem potrebe po empatičnih vedenjih vodij,
statistično značilno povezani. Povezanost je sre- vsem, ki se ukvarjajo z vodenjem generacij X, Y
dnja/zmerna (0,36) ter pozitivna, kar pomeni, da in Z, predlagamo, da pozornost posvečajo prepo-
se z višanjem samozaznane stopnje empatičnosti znavanju empatije pri sebi in drugih. Iz pregle-
zvišuje tudi pomen empatičnih vedenj vodij. Na da literature lahko vidimo, da se empatije lahko
podlagi ugotovljenega hipotezo H2 potrdimo. naučimo in jo krepimo (Shapiro 2002), je pa to
dolgotrajen proces, ki zahteva zavedanje, prakso
Omejitve raziskave in odprtost za druge. Zaradi številnih prednosti,
Izvedena raziskava ima nekatere vsebinske in me- ki jih vodenje s čustveno inteligentnostjo prina-
todološke omejitve. Vsebinska omejitev raziskave ša, vodjem predlagamo, da se redno izobražujejo
je, da je zaobjela le študente UP FM, kar je le manj- na področju čustvene inteligentnosti, kar lahko
ši del predstavnikov generacij X, Y in Z, to pa po- storijo na več načinov. Prvi primer je z udeležbo
meni, da ugotovitev ni mogoče prenesti na ostale na specializiranih delavnicah in seminarjih, kjer
pripadnike generacij X, Y in Z, ki niso del izbrane programi vključujejo igre vlog in skupinske dis-
populacije. Čeprav smo lahko pridobili podatek o kusije, ki pomagajo prepoznati čustva pri sebi in
tem, koliko je vseh vpisanih študentov v sloven- drugih. Prav tako je koristno sodelovati s poslov-
ske študijske programe na vseh stopnjah – 574 –, nimi trenerji ali z mentorji, ki jim pomagajo raz-
ne vemo, koliko teh ustreza kriteriju dveletnih vijati samozavedanje in prilagodljivost v različ-
predhodnih delovnih izkušenj, zato resnične nih situacijah. Poleg tega lahko vodje pridobivajo
velikosti raziskovane populacije ne poznamo. Z znanje s pomočjo strokovne literature ali praktič-
raziskavo je bilo zaradi slabše odzivnosti anketi- nih orodij za presojanje čustvene inteligentnosti.
rancev in časovne stiske mogoče pridobiti zgolj Pomembno je tudi, da se posvetijo vsakodnevni
majhen vzorec. Vzorčenje je potekalo z metodo praksi refleksije o lastnem vedenju in aktivnega
snežne kepe preko spleta in preko neposrednega poslušanja zaposlenih ter v svoje delo vključijo
anketiranja v predavalnicah, kar je imelo svoje tehnike za obvladovanje stresa, kot sta čuječnost
prednosti in slabosti. ali meditacija.
Priporočila za prakso Sklep
Čeprav je empatija abstrakten koncept, ki ga lah- Na izbrani populaciji študentov UP FM smo ugo-
ko posamezniki različno dojemajo, smo v naši tovili, da se udeleženci, ki so pripadniki generacij
raziskavi ugotovili, katera domnevna empatična X, Y in Z, pomembno ne razlikujejo v pričakova-
vedenja vodij imajo po mnenju pripadnikov raz- njih glede izraženosti empatičnih vedenj pri nji-
ličnih generacij v našem vzorcu največjo vred- hovih vodjih, opazili pa smo, da pripadniki na-
nost. Med prepoznanimi ključnimi empatičnimi šega vzorca preučevana empatična vedenja vodij
vedenji so: aktivno poslušanje zaposlenih, pozor- dojemajo za pomembna, torej so pričakovanja do
nost na neverbalno komunikacijo, razumevanje empatičnih vedenj vodij pri pripadnikih vzorca
okoliščin in vplivov, sprejemanje raznolikosti, podobno visoka.
pozitivna komunikacija, zagotavljanje pomoči V okviru raziskave nas je zanimalo tudi, ali
in podpore, ustvarjanje varnega in uravnoteže- se samozaznana stopnja empatičnosti pozitivno
nega delovnega okolja, prilagajanje vodstvenih povezuje z izražanjem potrebe po empatičnih ve-
stilov in nalog potrebam zaposlenih ter odprtost denjih vodij. Rezultati samoocenjevanja empati-
za povratne informacije. Na podlagi ugotovljene je pri pripadnikih našega vzorca so pokazali, da
pomembnosti, ki jo pripadniki preučevanih ge- imajo tisti, ki so pripadniki generacije Z, najniž-
neracij našega vzorca izrazijo glede empatičnih jo samozaznano stopnjo empatije v primerjavi s
vedenj vodij, torej menimo, da lahko vodja, ki se tistimi, ki so pripadniki generacij X in Y. Pripadni-
management 19 (2024) številka 2 67