Page 4 - Management
P. 4

Simona Kustec| Poslovni bonton kot ogledalo vrednot

                                               whose daily occurrence they also evaluate most critically and negatively.
                                               The empirical findings presented in the conclusion, when compared with
                                               the initial expectations of the model and the general current public opin-
                                               ion data on trust, point to the rationale for further study and also for
                                               the interconnection of the analysed contents, with the starting need for
                                               a comprehensive theoretical and methodological refinement of the cur-
                                               rent preliminary model and research design.
                                               Keywords:  values, behaviour, business etiquette, business, politics, me-
                                               dia, preliminary study
                                                           https://doi.org/10.26493/1854-4231.19.49-56

                      Uvod                                        pomembnosti bontona v družbi ter izdelamo
                      Splošni bonton in z njim povezan poslovni bon-  nabor možnih nadaljnjih raziskovalnih korakov
                      ton  sta  pomemben  sestavni  del  vseh civilizacij-  preučevanja bontona.
                      sko razvitih kultur, družb, poslovnih in seveda
                      tudi političnih sistemov. Bonton je živ fenomen   Model poslovnega bontona
                      in se spreminja skupaj s spremembami v civiliza-  Čeprav izhodiščno velja, da je bonton odraz naše
                      cijskodružbenem, političnem, kulturnem pa tudi   spontanosti in predanega strokovnega odnosa do
                      tehnološkorazvojnem svetu. Bonton je prisoten   ljudi ter dela inga zato (lahko) urejajo nepisana
                      v različnih svetovih našega vsakodnevnega živ-  pravila  pričakovanega  in  primernega  družbene-
                      ljenja – na zasebni in javni oz. poslovni ravni. Že   ga vedenja, ki so skladna z normami in vredno-
                      vsaka podoba posameznega sveta bontona, po-  tami v neki družbi ali družbeni skupnosti, se ta
                      sebej pa seštevek vseh podob skupaj predstavlja   ocena hitro spremeni, ko »gre kaj narobe«. Takrat
                      aktualno ogledalo družbe, njenih nosilcev, med-  se prav v nepoznavanju ali nespoštovanju bon-
                      sebojnih odnosov pa tudi vsakodnevnih opera-  tona pogosto išče razloge za nastale probleme,
                      tivnih procesov posameznega podsistema družbe   zaplete. Prav zaradi navedenega mnogi avtorji
                      ter tudi sistema kot celote.                izpostavljajo, da bonton  predstavlja  pomemben
                         Bonton je v prvi vrsti odraz vedenjskih last-  sestavni del širših poslovnih pa tudi družbenih
                      nosti pa tudi širših vrednotnih norm neke skup-  in kulturnih pravil ter vrednotnega sistema, ki
                      nosti in  družbe  v  najširšem  pogledu  (Kustec   se kažejo preko vedenjskih vzorcev posamezne-
                      2023). Poslovni bonton glede na navedeno pred-  ga (pod)sistema, zunanje pojavnosti in forme pa
                      stavlja osnovno in nujno veščino za zaposlene   tudi norm uspešnosti (Byars in Stanberry 2018;
                      na vseh ravneh delovanja podjetja, na čelu z vod-  Ajzen 2002; Sanchez 2002).
                      stvom in managerskim delom organizacije. Je   Kot izhaja iz pregleda literature, ki smo
                      odraz zunanjega izgleda oz. forme, strokovnosti,   ga predstavili v reviji  Management v enem od
                      psiholoških vrlin (posebej samozavesti, preprič-  prejšnjih prispevkov (Kustec 2023), poslovni bon-
                      ljivosti ter zaupanja) in medsebojnih vrednot   ton in bonton nasploh lahko prikažemo skozi tri
                      zaposlenih, prav tako tako kot tudi njihovega od-  temeljne sestavne elemente, povezane z razume-
                      nosa in s tem odnosa celotnega podjetja do zuna-  vanjem tega:
                      njega okolja (Pang in Shamuganathan 2015).   1.  kaj bonton sploh je (vsebinski del);
                         V tem članku se, opirajoč se na zbrane anketne   2.  kje, kdaj in koliko ga uporabljati (pojavni del)
                      podatke predhodne oz. preliminarne raziskave o   ter
                      poslovnem bontonu v slovenskem podjetniško-
                      obrtnem  okolju, osredotočamo  na  predstavitev   3.  kako smo pri tem uspešni pri njegovem vsa-
                      in opis poslovnega bontona v poslovnem okolju.   kodnevnem »izvajanju« (učinkovni del).
                      S tem namenom v prispevku najprej predstavimo
                      teoretski model preučevanja poslovnega bontona,   V povezavi z  vsebinskim vidikom bontona ta
                      ki ga v nadaljevanju članka analitično razdelamo z   zajema vidike, ki so povezani: (1) z zunanjim
                      zaznavami skupine podjetnikov, obrtnikov in štu-  izgledom in urejenostjo posameznika ter orga-
                      dentov managementa v obalno-kraški regiji kot   nizacije (npr. oblačila, zunanji izgled stavbe, not-
                      pridobljenih preko omenjene predhodne raziskave.  ranjih poslovnih prostorov), (2) z vedenjskimi
                         V zaključnem delu prispevka ugotovitve   vzorci (npr. pravočasnost, gostoljubnost) in (3) s
                      preliminarne empirične  raziskave  strnjeno pri-  strokovno vsebinsko ter komunikacijsko priprav-
                      kažemo skozi širši sistemski pogled o vlogi in    ljenostjo.

                      50  management 19 (2024) številka 2

                                                           VREDNOTE
   1   2   3   4   5   6   7   8   9