Page 4 - Management
P. 4
Simona Kustec| Poslovni bonton kot ogledalo vrednot
whose daily occurrence they also evaluate most critically and negatively.
The empirical findings presented in the conclusion, when compared with
the initial expectations of the model and the general current public opin-
ion data on trust, point to the rationale for further study and also for
the interconnection of the analysed contents, with the starting need for
a comprehensive theoretical and methodological refinement of the cur-
rent preliminary model and research design.
Keywords: values, behaviour, business etiquette, business, politics, me-
dia, preliminary study
https://doi.org/10.26493/1854-4231.19.49-56
Uvod pomembnosti bontona v družbi ter izdelamo
Splošni bonton in z njim povezan poslovni bon- nabor možnih nadaljnjih raziskovalnih korakov
ton sta pomemben sestavni del vseh civilizacij- preučevanja bontona.
sko razvitih kultur, družb, poslovnih in seveda
tudi političnih sistemov. Bonton je živ fenomen Model poslovnega bontona
in se spreminja skupaj s spremembami v civiliza- Čeprav izhodiščno velja, da je bonton odraz naše
cijskodružbenem, političnem, kulturnem pa tudi spontanosti in predanega strokovnega odnosa do
tehnološkorazvojnem svetu. Bonton je prisoten ljudi ter dela inga zato (lahko) urejajo nepisana
v različnih svetovih našega vsakodnevnega živ- pravila pričakovanega in primernega družbene-
ljenja – na zasebni in javni oz. poslovni ravni. Že ga vedenja, ki so skladna z normami in vredno-
vsaka podoba posameznega sveta bontona, po- tami v neki družbi ali družbeni skupnosti, se ta
sebej pa seštevek vseh podob skupaj predstavlja ocena hitro spremeni, ko »gre kaj narobe«. Takrat
aktualno ogledalo družbe, njenih nosilcev, med- se prav v nepoznavanju ali nespoštovanju bon-
sebojnih odnosov pa tudi vsakodnevnih opera- tona pogosto išče razloge za nastale probleme,
tivnih procesov posameznega podsistema družbe zaplete. Prav zaradi navedenega mnogi avtorji
ter tudi sistema kot celote. izpostavljajo, da bonton predstavlja pomemben
Bonton je v prvi vrsti odraz vedenjskih last- sestavni del širših poslovnih pa tudi družbenih
nosti pa tudi širših vrednotnih norm neke skup- in kulturnih pravil ter vrednotnega sistema, ki
nosti in družbe v najširšem pogledu (Kustec se kažejo preko vedenjskih vzorcev posamezne-
2023). Poslovni bonton glede na navedeno pred- ga (pod)sistema, zunanje pojavnosti in forme pa
stavlja osnovno in nujno veščino za zaposlene tudi norm uspešnosti (Byars in Stanberry 2018;
na vseh ravneh delovanja podjetja, na čelu z vod- Ajzen 2002; Sanchez 2002).
stvom in managerskim delom organizacije. Je Kot izhaja iz pregleda literature, ki smo
odraz zunanjega izgleda oz. forme, strokovnosti, ga predstavili v reviji Management v enem od
psiholoških vrlin (posebej samozavesti, preprič- prejšnjih prispevkov (Kustec 2023), poslovni bon-
ljivosti ter zaupanja) in medsebojnih vrednot ton in bonton nasploh lahko prikažemo skozi tri
zaposlenih, prav tako tako kot tudi njihovega od- temeljne sestavne elemente, povezane z razume-
nosa in s tem odnosa celotnega podjetja do zuna- vanjem tega:
njega okolja (Pang in Shamuganathan 2015). 1. kaj bonton sploh je (vsebinski del);
V tem članku se, opirajoč se na zbrane anketne 2. kje, kdaj in koliko ga uporabljati (pojavni del)
podatke predhodne oz. preliminarne raziskave o ter
poslovnem bontonu v slovenskem podjetniško-
obrtnem okolju, osredotočamo na predstavitev 3. kako smo pri tem uspešni pri njegovem vsa-
in opis poslovnega bontona v poslovnem okolju. kodnevnem »izvajanju« (učinkovni del).
S tem namenom v prispevku najprej predstavimo
teoretski model preučevanja poslovnega bontona, V povezavi z vsebinskim vidikom bontona ta
ki ga v nadaljevanju članka analitično razdelamo z zajema vidike, ki so povezani: (1) z zunanjim
zaznavami skupine podjetnikov, obrtnikov in štu- izgledom in urejenostjo posameznika ter orga-
dentov managementa v obalno-kraški regiji kot nizacije (npr. oblačila, zunanji izgled stavbe, not-
pridobljenih preko omenjene predhodne raziskave. ranjih poslovnih prostorov), (2) z vedenjskimi
V zaključnem delu prispevka ugotovitve vzorci (npr. pravočasnost, gostoljubnost) in (3) s
preliminarne empirične raziskave strnjeno pri- strokovno vsebinsko ter komunikacijsko priprav-
kažemo skozi širši sistemski pogled o vlogi in ljenostjo.
50 management 19 (2024) številka 2
VREDNOTE