Page 93 - Studia Universitatis Hereditati, vol 12(1) (2024)
P. 93

prst usode, skozi katerega da se izpolnjujejo ti-  Lipič pa je evidentiral še enega izmed pro-
               sočletne prerokbe.                          žilcev širjenja sifilisa, in sicer tistega, ki pogos-
                   Toda med bivanjem Karlovih mešanih naje-  to šele razvname boginjo Venero pred njenimi
               mniških vojska v Firencah pozno jeseni 1494 je     magičnimi dejanji – muhastega, nepredvidljive-
               celo Marsilio Ficino napisal govor, v katerem ni   ga, toda na moč domiselnega boga Bakha (Lipič
               skoparil z udvorljivimi primerjavami in s poklo-  2005, 172).
               ni francoskemu monarhu. Slednjega je štel kar za   Dinamika bolezni, njeno hitro širjenje in
               »poslednjega vladarja«, svoje someščane pa za   posledice so bile kmalu po začetku vojaške pus-
               »izvoljeno ljudstvo«, toda misliti je, da je zname-  tolovščine Karla VIII. v Italije tolikšni, da so se
               niti učenjak svoje besedilo izoblikoval kot sočas-  ustrašili celo vladarji v Italiji na daljavo vojskujo-
               nim humanistom ne neznani udvorljivi poklon,   čih se držav. Eden izmed njih je bil tudi Maksi-
               celo prošnjo, da francoski kralj s surovimi žolnirji   milijan I., ki je 7. avgusta 1495 na državnem zbo-
               odide iz Ficinu ljubih Firenc; v govoru je vladar-  ru v Wormsu izdal edikt zoper bogokletnike, v   93
               ja namreč nagovarjal, naj se drži svojega poglavit-  katerem vladar ni pozabil poudariti, da so »koze,
               nega poslanstva, ki da določa pot krščanskega su-  ki jih doslej med ljudmi ni bilo videti niti zanje še
               verena. In to da je vojaško lasanje z neverniki, ne   niso slišali«, Božja kazen za grehe, ki da jih sle-
               pa plenjenje zaveznikov, ki so iste krščanske vere,   hernik dela z nemarno in/ali brezbožno rabo je-
               kot je sam kralj (Abulafia 1995, 20–21). – Franco-  zika zastran Božjega, predvsem s preklinjanjem
               zi v Italiji so bili tako politično kot na ravni idea-  (Boehrer 1990, 203). Poglavitni topos imaginari-
               rija in imaginarija poglavitnega krščanskega vla-  ja in idearija torej ni bil sifilis, temveč nekrščan-
               darja Maksimilijanu I. več kot na poti.     sko življenje, nova bolezen pa skupaj z lakoto, s
                   Zagon  »nove  kuge«  kajpak  ni  razliko-  potresi in kugo del moral(istič)no-oblastnega na-
               val med političnimi in vojaškimi zavezniki ter   rativa, ki da daje izkaz o Božji roki, ki skozi bo-
               nasprotniki.  Dekleta,  ki  so grela  slamnjače  po   lezni kot instrumente kazni kara hudodelce.
               posteljah francoskih vojščakov, so infekcijo    Besedilo Maksimilijanovega edikta glasi     »Ta, ki ni od Boga, je od Hudiča, in ima tako svoje francoze ...«
               prenesla na nemške soldate, zato so zagonetko   (Sudhoff 1912, 5):
               najprej šteli za vojaško bolezen (Lewinsohn 1961,   Auch vormals aus solichem Hunger, Erdpi-
               161), na vojake kot poglavitne agense širjenja sifi-  den, Pestilenntz und annder plagen auf er-
               lisa (Acton 2006, 124–128) pa so bile oblasti pov-
               sod po Evropi pozorne ves čas do učinkovitega   den kumen und gefallen sein und netzoben
               sistematičnega zatiranja bolezni z uporabo peni-  unsern zeiten als offenbar ist dergleich vil
                                                               und menigerlen plagen und straffen gevolgt
               cilina, tj. do srede 20. stoletja.              haben und sunderlich in disen tagen swer
                   Tako je npr. Fran Viljem Lipič v Topografi-
               ji c.-kr. deželnega glavnega mesta Ljubljane (1834)   kranckheiten und plagen der menschen ge-
                                                               nant die pösen plattern [poudaril J. V.] die vor-
               med opisi bolezni, ki so v njegovem času zazna-  mals bey menschen gedachtnüss nye gewe-
               movale javnozdravstveno podobo stolnega mes-    sen noch gehört sein Aus dem wir die straffe
               ta Kranjcev, navedel tudi sifilis in opozoril (Lipič
               2003, 224; prim. Acton 2006, 58–67):            gottes billich gedenncken.
                                                               Novo zlo je takoj po pojavitvi inspirira-
                   Največ »eksploziva« zanj prihaja iz Trsta,   lo številne besedilne odzive tako med zdravni-
                   prinašajo pa ga tudi vojaki, ki pridejo na do-  ki za dušo – dušebrižniki – kot med onimi za
                   pust, in vojaške eksekucije. Garje in sifilis v   telo. V Italiji prihajata topogledno v obzir pred-
                   zadnjih letih  niso  bili nikoli tako razširje-
                   ni kot leta 1831, ko so potekali vojaški pohodi   vsem najzgodnejša spisa španskega zdravnika na
                                                           papeškem dvoru, Gaspareja Torelle (1452–1520),
                   [poudaril J. V.] proti Italiji.
                                                           o »pudendagri«, in sicer Tractatus cum consiliis
                                                           contra pudendagram seu morbum gallicum (Rim,
   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98