Page 100 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XIV (2018), številka 27, ISSN 2590-9754
P. 100
študijski večeri

da bi prikril trpljenje ljudi v tem mestu, spoznal nekaj temeljnih resnic
o ž­ ivljenju, ki so mu bile v palači prikrite. Ob sprehodu skozi mesto je
princ opazil bolne, stare in obnemogle ljudi ter trupla umrlih. Ti pri-
zori so ga globoko pretresli in ko se je tisti dan vrnil v palačo, si ni in
ni mogel opomoči od šoka, da na svetu obstaja toliko trpljenja. Odločil
se je, da bo poiskal pot, ki bo vodila do prenehanja trpljenja. Sredi noči
je odšel iz palače in se podal na pot asketa. Siddhārtha se je začel uriti
pod različnimi učitelji, vendar kljub temu, da je hitro osvojil vsa učenja,
ni bil zadovoljen, saj nobeno učenje ni vodilo do popolnega prenehanja
trpljenja. Po tem se je odločil za hudo obliko askeze, vendar tudi s to pot­
jo ni prišel bližje svojemu cilju, zato je opustil tudi askezo. Odločnejši
kot kadarkoli je nadaljeval z meditacijo. Ko je prišel v Bodh Gayo, se je
usedel pod drevo razsvetljenja in se zaobljubil, da ne bo vstal, dokler se
ne razsvetli. Kmalu zatem se je Siddhārtha razsvetlil in postal popolno-
ma razsvetljeni Buda. Nekaj tednov po razsvetljenju je Buda podal prvi
nauk o 4 plemenitah resnicah v Sarnathu. Buda je preostanek svojega
življenja učil, dokler ni v starosti 81 let umrl oz. vstopil v t. i. parinirvano.

Posebna biografija
Posebna biografija izhaja iz mahajana suter, kot je na primer
Lalitavistara Sūtra. Ta interpretacija življenja Bude zgoraj opisano bio­
grafijo sprejema, vendar jo predstavi s širše perspektive. Po tej inter-
pretaciji je Buda postal razsvetljen že pred mnogimi eoni. Ko pa je
razmišl­jal, kako bi pomagal čim več bitjem, je videl, da bi to lahko storil
tako, da bi se rodil na Zemlji. Kljub temu, da je že razsvetljen, bi s svo-
jo ž­ ivljenjsko potjo – najprej razkošnim posvetnim življenjem, ki mu
je sledilo obdobje intenzivnega iskanja resnice ter dosega razsvetljenja
– vsem bitjem pokazal način, kako tudi sama dosežejo enako stanje. S
tem je torej njegovo celotno življenje razumljeno kot nekakšna predsta-
va, ki služi kot zgled bitjem, kako se lahko tudi sama osvobodijo vsega
trpljen­ja in dosežejo razsvetljenje.
Še ena zanimiva razlika se pojavi pri razumevanju Budove smrti oz.
t. i. parinirvane. Ena od razlag parinirvane, ki jo podaja hinajana, pravi,
da ravno tako kot plamen sveče izgine, ko izgori ves vosek, izgine tudi

98
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105