Page 102 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XIV (2018), številka 27, ISSN 2590-9754
P. 102
študijski večeri

bitij, ki še niso dosegla osvoboditve iz samsare. Za samsaro je značil-
no trpljenje treh vrst. Prva vrsta se imenuje trpljenje trpljenja, ki ozna-
čuje trpljenje, kot ga ljudje običajno definiramo. Sem spadajo vse oblike
fizičnega in umskega trpljenja, od majhnega neugodja pa vse do hudih
bolečin. Druga vrsta je trpljenja se imenuje trpljenje spremembe. Tu ra-
zumemo, da tudi stvari, ki jih običajno dojemamo kot prijetne, že v sebi
vsebujejo seme trpljenja, saj se bodo slej ko prej končale in s tem tudi pri-
jeten občutek povezan z njimi. Na te stvari se torej ne moremo zanesti in
so zato po svoji naravi trpljenje. Za ilustracijo: kadar dolgo sedimo, prič-
nemo doživljati bolečino. Vstanemo in zdi se nam, da doživljamo ugod-
je; a ta občutek ugodja že vsebuje izvor trpljenja, ki se bo manifestiralo,
če bomo predolgo stali. Vse prijetne stvari so torej le na videz prijetne, v
resnici pa vsebujejo oz. so trpljenje. Tretja, najbolj zakrita, vrsta trpljenj­a
pa se imenuje vseprežemajoče trpljenje. Tu gre za dejstvo, da smo pod-
vrženi trpljenju in da nimamo vpliva na to, kdaj in kakšno trpljenje nas
bo doletelo. Ta nemoč je sama po sebi oblika trpljenja. Trpljenje lahko
delimo tudi drugače, in sicer na štiri vrste. Po tej delitvi spoznamo, da je
vsako bitje podvrženo trpljenju rojstva, staranja, bolezni in smrti. Tem
štirim trpljenjem ne more ubežati nihče.

Druga plemenita resnica se imenuje plemenita resnica o izvoru trpljen­
ja. Ta resnica se opira na eno izmed temeljnih budističnih prepričanj, na
zakon vzroka in posledice. To zakon pravi, da ima vsak pojav svoj vzrok,
kar pomeni, da ima torej tudi trpljenje svoje vzroke. Druga plemenita
resnica govori o tem, od kje izvirajo vzroki trpljenja. Budistično prepri-
čanje je, da ti vzroki izhajajo iz nevednosti o tem, kako stvari v resni-
ci obstajajo. Tu ne gre samo za intelektualno nerazumevanje, ampak za
naše notranje dojemanje načina obstoja stvari, da stvari obstajajo same
po sebi, neodvisno od nas. Zaradi te nevednosti se v našem umu pojavi-
jo negativna čustva, kot so jeza, navezanost, napuh, ljubosumnost, strah
itd. Ta negativna čustva poleg očitnega trpljenja ustvarjajo tudi negativ-
no energijo, ki jo imenujemo karma, in ta negativna energija čez čas do-
zori v obliki neprijetnih izkušenj.

Tretja plemenita resnica se imenuje plemenita resnica o prenehanju
trpljenja. Tudi ta resnica se opira na razumevanje zakona vzroka in po-

100
   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107