Page 101 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XIV (2018), številka 27, ISSN 2590-9754
P. 101
boris simončič

zavest, ko »izgori« vsa karma in negativna stanja uma.1 To pomeni, da se
Buda po smrti ne bo več rodil, saj bo njegova zavest ugasnila. Tradicija
mahajana tradicija te razlage na sprejema, saj pravi, da zavest nikoli ne
more ugasniti. Ko Buda vstopi v parinirvano, ne izgine, ampak se rodi
tam, kjer lahko pomaga čim več bitjem. Ta cikel se za Budo nikoli ne
konča. Tradicija mahajana pravi, da se bodo Bude v različnih oblikah
pojavljali v samsari, dokler vsa bitja ne bodo dosegla stanja osvobojenja.

Skupna učenja
Ravno tako kot imata hinajana in mahajana skupno biografijo Bude,
je skupen ali pa vsaj zelo podoben tudi velik del drugih vidikov budizma.
To zajema tako temeljne pojme, učenja in filozofijo kot tudi vrste medi-
tacij, zaobljub, načina življenja menihov in nun, pomembnih realizira-
nih bitij ipd. Skupna učenja predstavljajo temelj poti mahajana in vsa ta
učen­ja mora praktikant na poti mahajane slej ko prej osvojiti. Šele z dob-
rim razumevanjem skupnega dela se lahko pri praktikantu pojavi iskre-
na želja po tem, da bi razvil bodičito in postal popolnoma razsvetljen
Buda, ki bo pomagal vsem bitjem brez omejitev prostora in časa.

Štiri plemenite resnice
Prvo učenje Bude Šakjamunija po njegovem razsvetljenju je učenje
o štirih plemenitih resnicah.2 Kljub temu, da to učenje govori o štirih
resnicah našega obstoja, pa se jih večina bitij ne zaveda in to jim prina-
ša trpljenje. Kdor doseže popolno razumevanje in uvid v te štiri resnice,
se osvobodi vsega trpljenja in postane realizirano (oz. v kontekstu tega
prevoda »plemenito«) bitje.
Prva plemenita resnica se imenuje plemenita resnica o trpljenju. Ta
resnica opisuje prisotnost trpljenja v našem življenju in življenju vseh

1 Obstajajo pa tudi druge razlage, kot je na primer ta, da stanja po parinirvani ni
mogoče razumeti in zato ni pravilno preprosto reči, da zavest izgine.

2 Dharmachakrapravartana Sūtra.

99
   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106