Page 104 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XIV (2018), številka 28, ISSN 2590-9754
P. 104
razprave, študije

gostoljubnost za trpeče v Kristusu spoznal četrt stoletja prej, ko je delo-
val kot luteranski pridigar v Jihlavi in je bil zaradi svojih pridig leta 1523
izgnan iz Moravske. Sedaj, ko je bil škof v Kwidzynu ob spodnji Visli, je
dosegel, da so bile izvirne omejitve zmanjšane in so si češki bratje lah-
ko organizirali svoje gmajne, ti prvi češki reformirani verski emigranti
pa so živeli predvsem med poljskimi Mazuri (Kwidzyn, Dąmbrówno,
Gardeja, Nidbork, danes Nidzica, Działdowo).

Češki bratje, ki so se kot verski izgnanci priselili v Vzhodno Prusijo,
pa so bili vključeni še v eno zgodovinsko dogajanje, ki odraža večpla-
stnost in raznolikost protestantskega duhovnega fenomena v 16. stoletju.
Proti svoji volji so se znašli sredi osiandrovske kontroverze. Šlo je za spor
med Andreasom Osiandrom st. (1498–1552) in luteranskimi teologi prak-
tično celotnega nemškega prostora, ki so zagovarjali filipistično smer
luteranstva. Nesoglasje je zadevalo predvsem Osiandrov pogled v trakta-
tu De Justificatione (1550) o preostajanju oz. prebitku Kristusove opravi-
čujoče božanske imanence v verniku; ta Osiandrov pogled je bil v opre-
ki z Luthrovim poudarjanjem opravičenja zgolj po veri. Osiander je bil
ugleden luteranski teolog prve generacije reformatorjev. Poleg Luthra,

Luthrove, tri Speratove in ena Justusa Jonasa. V svetovno glasbo se je trajno vpi-
sal z besedilom pesmi Es ist das Heil uns kommen her, ki je verjetno prvo luteran-
sko pesemsko besedilo, ki poudarja Luthrovo misel o odrešitvi po veri. Tudi slo-
venska književnost 16. stoletja je povezana s Speratom. V prvem Trubarjevem sa-
mostojnem kancionalu (Eni psalmi, ta celi catechismus, 1567) je objavljena pesem
Starih slovanskih Deset zapovedi, preprosto sestavljenih in na hitro popravljenih.
Pesemsko besedilo, ki ga je na tem mestu uporabil Trubar, sodi med slovenske
cerkvene pesmi predreformacijske dobe. Na slednje opozarja naslov, pa tudi dej-
stvo, da besedilu med nemškimi protestantskimi pesmimi ni najti predloge (po
vsebini jo je mogoče primerjati edinole z Luthrovo pesmijo Mensch wiltu leben se-
liglich). Melodija je bila najprej priobčena ob pesmi Es ist das Heil uns kommen her
(s podnaslovom Ein lied vom gesetz und Glauben gewaltiglich mit göttlicher Gschrift
verlegt) Paula Sperata v Achtliederbuch (Nürnberg 1524). Trubarjeva notacija se
ujema z notirano izdajo v Achtliederbuch 1524 in v kancionalu Johanna Waltherja
Geystlich Gesank-Buchleyn (Wittenberg 1524). Pesem je bila izdana tudi v Tem ce-
lem catechismu, enih psalmih (Trubar [1574] 2006, 246–48), v Dalmatinovem Tem
celem catehismu, enih psalmih (1584) ter v pesmarici Felicijana Trubarja z enakim
naslovom iz leta 1595. Johann Sebastian Bach je v letih 1732–1735 na Speratovo be-
sedilo zložil kantato BWV 9 z istim naslovom.

102
   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109