Page 99 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XIV (2018), številka 28, ISSN 2590-9754
P. 99
jonatan Vinkler

žiti Božjo jezo. Kolesa zgodovine v 16. stoletju namreč še niso povsem
usmerjale in obračale bolj ali manj racionalne odločitve na bojnem po-
lju, vojna sreča in spretnost vojščakov, temveč po malem, toda odločil-
no še vedno Vsevišnji.

Češki bratje prvič na politični šahovnici
– I. šmalkadska vojna in njene posledice
Obrat čeških bratov od pacifizma k sodelovanju v vojaških opravilih
je tudi prinesel, da češkobratski avtorji ob turški nevarnosti pred vrati
Srednje Evrope niso več izpostavljali teže etičnih in moralnih zadržkov,
ki jih more kristjan imeti do bojevanja in ubijanja na bojnem polju ter
so bili do konca 15. stoletja v samem jedru češkobratskega razmišljanja
zastran »posvetnih reči«. Za kasnejše mesto te češke reformirane cerkve
v češki družbi je bil tak obrat-umolk odločilnega pomena. Kajti poleg
njega in usmeritve čeških bratov k družbi se je skupaj z obojim zgodila
še ena pomembna prelomnica – sprememba položaja plemstva v cerkvi.
Oboje pa je v zadnjih desetletjih pred začetkom 30-letne vojne (1618) cer-
kev čeških bratov preko njenih poglavitnih političnih predstavnikov po-
tegnilo v nevarno politično igro reformirane, toda po mnenju katoliča-
nov krivoverske cerkve proti katoliškemu deželnemu vladarju iz družine
Habsburžanov. Zavoljo tega so bili češki bratje po zmagi cesarske arma-
de in vojske katoliške lige na Beli gori pod dvakratnim naletom katoli-
ških zmagovalcev: Bili so dvoji uporniki – reformirana cerkev, ki da se
je že od druge tretjine 15. stoletja puntala zoper rimski katolicizem in se
ni držala niti koncesij nekatolikom, za češke dežele danih v kompak-
tatih, ter hkrati poglavitni politični uporniki zoper katoliškega češke-
ga kralja Ferdinanda. Zato se je najhujši srd pobelogorskih zmagoval-
cev zoper reformirane cerkve znesel prav nad njimi.
Plemstvo, ki je bilo med češkimi brati še v dobi Lukáša Praškega
malodane zgolj tolerirani nebodigatreba, je pod Janom Avgusto odloč-
no zasedlo pomembne položaje. Čeprav so češkobratski teologi še ved-
no opozarjali na duhovne nevarnosti, ki da so povezane tako z mestom

97
   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104