Page 33 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XIV (2018), številka 28, ISSN 2590-9754
P. 33
vincenc rajšp
škega Schulvereina, zaradi katerega je bila leta 1890 ukinjena protestant-
ska šola:
Naša verska občina se iskreno veseli okrepljenega nemškega šolstva v
mestu, kot delno meso njihovega mesa in si želi za vse čase dobre odnose z
nemštvom in Schulvereinom.
Zahtevali so nastavitev vsaj enega protestantskega učitelja. Vendar so
bila poglavitna nasprotja s Katoliško cerkvijo. Tako najdemo očitke obla-
stem, da preveč upoštevajo škofove zahteve.
V poročilu za leto 1897 beremo: »Glede interkonfesionalnih od-
nosov o izboljšanju v primerjavi z letom 1896 ne moremo poročati«
(Vierunddreisigsster 1898, 3) (vsebino bi seveda lahko povzeli iz poro-
čila tega leta). Prav tako ni manjkalo vsakdanjih zapletov. Tako za leto
1900 beremo, da se morajo žal pritožiti nad propagando in posegi katoli-
ške cerkvene strani. V bolnici, ki so jo vodile nune, so pregovarjali služ-
kinjo k prestopu, pri drugi so uspeli. En nezakonski otrok evangeličan-
ske matere je bil katoliško krščen in pokopan, vendar potem prenesen v
evangeličanske matrike (Siebenunddreissigster 1901, 6).
Največji problem so predstavljale poroke, ker so na katoliški strani
zahtevali pogodbo, po kateri bi starša vzgajala otroke v katoliški cerkvi.
Problem so bila večkrat pokopališča; dokler v posameznih krajih niso
uredili posebnega prostora za protestante, katoliška stran namreč ni do-
puščala pokopov na »blagoslovljenem« delu pokopališča. Nesoglasja so
bila ob pogledu na zgodovino reformacije, kjer je pač vsaka stran zago-
varjala svoje videnje. Nasprotja se z leti nikakor niso zmanjševala, tem-
več povečevala, tudi kot odsev splošnih političnih razmer.
Seveda pa je bilo na nižji ravni več sodelovanja, ki je pač redko naš-
lo odmev. Tako beremo, da je baronica Thoemmel, ki ni bila evangeli-
čanka, darovala 100 kron ob smrti moža evangeličana. Dobre odnose je
vzpostavljala pesem, ko so ob slovesnostih sodelovali zbori, v katerih so
peli katoliški pevci. Ob blagoslovitvi cerkve so se zahvalili usmiljenim
bratom in njihovi bolnici. Protestantski otroci so obiskovali šolo notre-
damk, kar v določenem času ni vzbujalo nasprotovanj. Po letu 1900 se
je to očitno spremenilo, saj v poročilu za leto 1904 beremo, da obžaluje-
31
škega Schulvereina, zaradi katerega je bila leta 1890 ukinjena protestant-
ska šola:
Naša verska občina se iskreno veseli okrepljenega nemškega šolstva v
mestu, kot delno meso njihovega mesa in si želi za vse čase dobre odnose z
nemštvom in Schulvereinom.
Zahtevali so nastavitev vsaj enega protestantskega učitelja. Vendar so
bila poglavitna nasprotja s Katoliško cerkvijo. Tako najdemo očitke obla-
stem, da preveč upoštevajo škofove zahteve.
V poročilu za leto 1897 beremo: »Glede interkonfesionalnih od-
nosov o izboljšanju v primerjavi z letom 1896 ne moremo poročati«
(Vierunddreisigsster 1898, 3) (vsebino bi seveda lahko povzeli iz poro-
čila tega leta). Prav tako ni manjkalo vsakdanjih zapletov. Tako za leto
1900 beremo, da se morajo žal pritožiti nad propagando in posegi katoli-
ške cerkvene strani. V bolnici, ki so jo vodile nune, so pregovarjali služ-
kinjo k prestopu, pri drugi so uspeli. En nezakonski otrok evangeličan-
ske matere je bil katoliško krščen in pokopan, vendar potem prenesen v
evangeličanske matrike (Siebenunddreissigster 1901, 6).
Največji problem so predstavljale poroke, ker so na katoliški strani
zahtevali pogodbo, po kateri bi starša vzgajala otroke v katoliški cerkvi.
Problem so bila večkrat pokopališča; dokler v posameznih krajih niso
uredili posebnega prostora za protestante, katoliška stran namreč ni do-
puščala pokopov na »blagoslovljenem« delu pokopališča. Nesoglasja so
bila ob pogledu na zgodovino reformacije, kjer je pač vsaka stran zago-
varjala svoje videnje. Nasprotja se z leti nikakor niso zmanjševala, tem-
več povečevala, tudi kot odsev splošnih političnih razmer.
Seveda pa je bilo na nižji ravni več sodelovanja, ki je pač redko naš-
lo odmev. Tako beremo, da je baronica Thoemmel, ki ni bila evangeli-
čanka, darovala 100 kron ob smrti moža evangeličana. Dobre odnose je
vzpostavljala pesem, ko so ob slovesnostih sodelovali zbori, v katerih so
peli katoliški pevci. Ob blagoslovitvi cerkve so se zahvalili usmiljenim
bratom in njihovi bolnici. Protestantski otroci so obiskovali šolo notre-
damk, kar v določenem času ni vzbujalo nasprotovanj. Po letu 1900 se
je to očitno spremenilo, saj v poročilu za leto 1904 beremo, da obžaluje-
31