Page 10 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XV (2019), številka 29, ISSN 2590-9754
P. 10
beseda urednika

točišče v mestnem samostanu in katedrali, tudi 80 otrok, od katerih jih
je preživelo le 15. Po petih dneh uničevanja je Tilly ukazal vojaško pa-
rado, ki se je končala s svečanim Te Deum v ponovno posvečeni mest­
ni katedrali, kjer je oznanil, da mesto odslej ni več Magdeburg, ampak
Marienburg, Marijina trdnjava. Hkrati pa si zgodovinarka ne more kaj,
da ne bi poskušala poveljnikov Tillyja in Pappenheima nekako izvze-
ti iz krutega obračuna: poroča, kako je Tilly rešil dojenčka iz rok mrtve
matere, kako je pozval priorja samostana, naj ženske in otroke spravlja
na varno v katedralo in samostan, poslal je duhovnike, da bi prepriče-
vali vojake, naj zajete ženske ali poročijo ali jih osvobodijo za ustrezno
odkupnino: svoje žene da lahko odkupijo tudi njihovi preživeli možje ...

Posamezni viri, posamezni opisi posameznih dejanj/dejstev pa nji-
hove različne sestavljenke v tako ali drugačno podobo dogajanja lahko
celo pri tako drastično očitnem zločinskem početju različno učinkujejo:
kot izraz ali sredstvo ogorčenja ali, nasprotno, kot iskanje opravičevanja
ali vsaj relativiziranja in ublaževanja. Vsekakor je v času vojne same – ne
glede na kasneje ustvarjene podobe – magdeburški pokol navajal šved-
ske vojake, da so z izrazom »magdeburški pardon« spodbujali/opraviče-
vali tudi svoje brezobzirno obračunavanje s premaganimi nasprotniki.

Obravnava magdeburškega pokola je zgovoren »oddaljen« primer,
kako se lahko zgodovinska dejstva uporabljajo tako za mobilizacijo kot
za nevtralizacijo njenih učinkov na nasprotni strani. Ko/če se sčaso-
ma nasprotne strani pomirijo (ali zato, da bi se pomirile), ker nekdanje
delitve niso več relevantne in aktualne, se uveljavlja praksa, da se o ta-
kih dogodkih ne piše več; če pa že, v posplošenem in nevtralnem, ču-
stveno neobremenjenem jeziku. Ve se, da stalno, ritualno izpostavlja-
nje zločinov ene strani kliče po enakem prizadevanju na drugi strani
– rezultanta enega in drugega prizadevanja največkrat ni uravnoteže-
na »polnost Resnice«, ampak ohranjanje ali celo stopnjevanje nekdan­
jih delitev in sovraštva. »Ne bomo pozabili, ne smemo pozabiti« – vse
do zahtevanega dokončnega/»poštenega« obračuna in poračuna v ime-
nu Resnice, Pravice in Sprave. Kaj kdaj prevlada, je odvisno od spremin­
jajočega se konteksta medsebojnih odnosov ljudi, ki so deležni takih
nagovorov. Poseben primer in problem je praksa iskanja in razglašanja

8
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15