Page 189 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XV (2019), številka 30, ISSN 2590-9754
P. 189
tri pričevanja

dila. Pa najsi vidimo naš sedanji čas in prostor kot zelo drugačna od tis-
tih, iz katerih govorijo, ali pa morda kot ne tako drugačna!

Prvo besedilo je nekoliko skrajšana pridiga luteranskega teologa
Dietricha Bonhoefferja (1906–1945) ob prazniku reformacije v Berlinu,
6. novembra 1932, prav na dan volitev v nemški Reichstag. Za pridi-
go si je 26-letni Bonhoeffer izbral odlomek iz Janezovega Razodetja,
Apokalipse! Pri pridigi je bil navzoč tudi takratni nemški predsednik,
stari Paul von Hindenburg (1847–1934), ki je marca tega leta ob ponov-
ni kandidaturi tudi s podporo socialdemokratov premagal Hitlerja, ko
se je ta potegoval za predsedniški položaj. Na novembrskih volitvah je
Hitlerjeva stranka v primerjavi s predhodnimi julija 1932 doživela vidno
oseko in zmanjšanje števila glasov, čeprav je ostala najmočnejša stranka
v parlamentu; povečalo se je število komunističnih poslancev. Tudi v no-
voizvoljenem državnem zboru, s sprtimi levimi, sredinskimi in konser-
vativnimi strankami, ni bilo mogoče sestaviti večinske vladne koalicije
brez Hitlerjeve NSDAP. Po dolgem taktiziranju in omahovanju je 85-let­
ni Hindenburg popustil prigovarjanjem in pritiskom ter 30. januarja 1933
imenoval za kanclerja Hitlerja. Popustil je tudi Hitlerju, ko je še istega
leta razpisal nove volitve, na katerih je NSDAP – potem ko je Hitler z
vladnimi ukrepi razbil komunistične in socialdemokratske organizaci-
je – končno dosegla parlamentarno večino (v koaliciji z manjšim zave-
znikom). Nadaljevanje je znano. Hindenburg je umrl aprila leta 1934.

Dietrich Bonhoeffer je bil vseskozi nasprotnik Hitlerja in nacional-
socializma: svoj odpor je marca 1945 plačal z življenjem v nacističnem
obračunu z zarotniki po atentatu na Hitlerja. O Bonhoefferju, njego-
vi teologiji in etiki, njegovem nasprotovanju nacizmu in sodelovanju
pri zaroti proti Hitlerju je v naši reviji (3–4/2006, 48–75) obsežno pisal
Nenad Vitorović ob izidu slovenskega prevoda izbranih Bonhoefferjevih
spisov (Odgovornost in svoboda, Mohorjeva družba, 2005).

Drugo besedilo, (ki smo ga po viru, iz katerega smo prevajali, naslo-
vili z nosilnimi besedami samega teksta: Zablodili smo), je tako imeno-
vana Darmstadtska izjava iz leta 1947. Pod naslovom »O politični poti
našega ljudstva« jo je 8. avgusta 1947 sprejel Bratski svet Evangeličanske
cerkve v Nemčiji. Izjava je bila po koncu vojne in zlomu nacizma prvi

187
   184   185   186   187   188   189   190   191   192   193   194