Page 92 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XVI (2020), številka 31, ISSN 2590-9754
P. 92
razprave, študije

In nadaljuje:
Po pravici tedaj vprašamo: kaj pač izpovedujejo, kaj visoko čislajo ma-

soni, kar bi se ali očitno ali skrito ne nahajalo v brezštevilnih delih Ko-
menskega? Masoni obsojajo vojsko kot nezakonito – Komenský jo isto
tako preklinja kot slabo, v katerikoli namen bi se imeli ljudje vojskova-
ti. V socialnem življenju težijo masoni po izenačenju vseh ljudi in stanov,
njih ideal je skrajna demokracija in komunizem. In tudi v tem je njih uči-
telj Komenský, kateri v svojih spisih kaže povsod na apostolsko dobo prvih
kristjanov, češ, po onem idealu bi tudi med sedanjimi kristjani ne smelo
biti nikake razlike niti v imetju, niti po stanu, niti po narodnosti. Vsi ena-
ki! – edina dostojnost, katera pristoji vsem brez razlike, se izraža v nazi-
vu »kristjan«! In ker se »kristjan« istoveti s »človekom« – evo vam v Komen-
skega nazorih seme poznejšega socializma in komunizma [poudaril J. V.]!
(Mahnič 1892a, 77)

V povzetku: mednarodne slovesnosti Komenskega 1892. so delo prin-
cev teme iz templjev prostozidarskih lož, in sicer zato, da se dela nega-
tivna propaganda zoper Rimsko cerkev (Mahnič 1892a, 67), pedagogi-
ka Komenskega ali ni izvirna (Mahnič 1892b, 138) ali pa vzgaja učečo se
mladino k slabemu, npr. k sovraštvu do habsburške vladarske hiše in
monarhije (Mahnič 1892a, 69), nekatoliško krščanstvo Komenskega in
noben njegovih miselnih konceptov ni pripusten, ker so vsi heretični,
ker spodbujajo k aktivnemu krščanstvu ter ljubezni vseh in vsakogar
(Mahnič je imel v svojem pisanju resne zagate tudi s tem, kako bi ka-
toličan krščansko ljubezen in enakovrednost izkazal muslimanu), ker
je v njih najti temelj vsega zla v evropski kulturi – izenačujoči pogled
na ljudi in stanove (slednje se je na račun meščanov v Habsburški mo-
narhiji v resnici zgodilo z uvedbo splošne moške volilne pravice, ki ni
bila vezana na davčni cenzus) – ter tako masonstva, socializma in celo
– komunizma.

Mahnič je tako o Komenskem zatrdil:
Ono, po čemer se katolištvo bistveno razlikuje od akatolištva, je prin-

cip cerkvene avtoritete: katoličani smo le, v kolikor [vse poudarki kot v iz-

90
   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97