Page 36 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XVII (2021), številka 34, ISSN 2590-9754
P. 36
razprave, študije, papers

čujoča in pravična družba z versko svobodo in svobodo prepričanj je v
prvi vrsti moralni ideal, osnovan na »etiki vzajemnosti« (Kloppenberg
2016, 589), ne pa – prvenstveno – nepristranski sistem vladanja. To po-
meni, da je reformirana stoutovska slika javnega moralnega diskurza kot
sekularnega, ki jo zagovarjam, del širše moralne vizije pravične in vklju-
čujoče družbe – kar je pomembno, če menimo, da je »potrebna moral-
na teorija, da bi upravičili pravila prisile, ki so edino upanje, da bomo
preprečili večverski družbi, da bi popokala po šivih« (Foster 2005, 5).
Zmerni pragmatistični pristop, ki smo ga ubrali, privzame osnovno zna-
čilnost razsvetljenstva, zamisel »povsem enakovrednega državljanstva
pripadnikov vseh verstev« (str. 5), in jo razvija – s pomočjo previdne
epistemologije demokracije, boljše filozofije jezika, drugih kritičnih oro-
dij in lekcij, ki jih učijo moderne družbe – v bolj demokratični smeri, kot
so jih mogli ali bili pripravljeni razvijati razsvetljenski filozofi, kakršna
sta bila Locke in Hume. Kot vizijo jo je najbolje razširjati s kombinaci-
jo razumnih argumentov in »pridiganja«, tj. govornih dejanj, ki skuša-
jo sodržavljane navdihniti, da jo sprejmejo in ji sledijo.

viri in literatura

Anderson, Elisabeth. 2006. »Epistemology of Democracy.« Episteme 3 (1-2): 8–22.
Andrejč, Gorazd. 2016. Wittgenstein and Interreligious Disagreement: A Philosophical

and Theological Perspective. New York: Palgrave Macmillan.
Andrejč, Gorazd. 2020. »Protestantizem in deliberacija.« Slavia Centralis 12 (1): 18–30.
Assmann, Jan. 2008. »Translating Gods: Religion as a Factor of Cultural (Un)trans-

latability.« V Religion: Beyond a Concept, ur. Hent de Vries, 139–149. New York:
Fordham University Press.
Burrell, David. 2011. Towards Jewish-Christian-Muslim Theology. Chichester: Wiley.
Butler, Judith. 1997. Excitable Speech: A Politics of The Performative. New York:
Routledge.
Foster, Greg. 2005. John Locke’s Politics of Moral Consensus. Cambridge: Cambridge
University Press.
Fricker, Miranda. 2007. Epistemic Injustice: Power and Ethics of Knowing. Oxford: Ox-
ford University Press.

244
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41