Page 82 - Glasbenopedagoški zbornik Akademije za glasbo, letnik 20, zvezek 40 ◆ The Journal of Music Education of the Academy of Music in Ljubljana, volume 20, issue 40
P. 82
Članek primerja pojme, kot so glasbeni element, glasbeni parameter in glasbena dimen-
glasbenopedagoški zbornik ◆ letnik/volume 20 ◆ številka/number 40
zija, ter izpostavlja, da se le-ti v glasbenih krogih in v širši skupnosti uporabljajo ohlapno
in zamenljivo, čeprav nimajo enakega pomena.
V članku je izpostavljena tudi problematika kategorizacije primarnih glasbenih ele-
mentov, in sicer določitev le-teh in kateri med temi glasbenimi elementi se najpogosteje
uporabljajo. Predstavljen je tudi predlog kategorizacije primarnih glasbenih elementov.
Namen te kategorizacije je, da se postavijo jasnejši temelji, tj. kategorije primarnih glas-
benih elementov, ki bi bile splošno sprejemljive na področju glasbene teorije in bi posle-
dično nudile tudi razumljivejšo kategorizacijo širši skupnosti, ki jo zanima glasba.
Članek obravnava še umestitev glasbenih elementov v dvodimenzionalni ali celo tridi-
menzionalni glasbeni prostor, kar je zanimivo, ker ponuja drugačno perspektivo doje-
manja interakcije glasbenih elementov. Uporaba horizontalnosti, vertikalnosti in glo-
bine (ali matematično širine) omogoča formalizacijo glasbenih elementov v glasbenem
prostoru v skladu z matematičnimi zahtevami.
Vendar pa takšna formalizacija nujno vključuje preobrazbo, tj. transformacijo, ker zah-
teva predelavo začetne glasbene teorije, da bi se uskladila z matematično teorijo. To je
potrebno za zagotovitev, da sta obe teoriji izpolnjeni. Seveda se postavlja vprašanje, ali je
takšna »transformacija«, ki služi matematiki in ne glasbi, potrebna. Predpostavka je, da
je »tipični« glasbenik bolj zaskrbljen zaradi glasbene strukture, vsebine in njene inter-
pretacije ter ga skoraj ne skrbi, ali se določen glasbeni element v glasbenem prostoru na-
haja horizontalno ali vertikalno ali kako definirati globino glasbenega elementa. Vendar
to ne pomeni, da matematično teoretiziranje glasbe ni privlačno za glasbenike, zlasti ko
poskušajo rešiti muzikološki problem z uporabo matematičnega modela.
82