Page 340 - Petelin, Ana, in Helena Skočir. 2020. Ur. Raziskovanje za znanje, znanje za zdravje. Zbornik prispevkov z recenzijo. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 340
iskovanje za znanje, znanje za zdravje p­ ripomočkov na njihovem delovnem mestu, saj bolnišnica za to ne poskrbi.
Na vprašanje: »Ali se vam zdi, da je vaše delo cenjeno s strani ostalih zdra-
vstvenih delavcev?« je vseh pet fizioterapevtk odgovorilo z »da«, ter da se tu-
di počutijo enakovredne ostalim zdravstvenim delavcem. Pri tem sta dve fizi-
oterapevtki razložili, da glede na pogoje dela v tej bolnišnici nimajo druge
izbire kot se razumeti in drug drugega izpopolnjevati. Le ena fizioterapevtka
je priznala, da ve, da so pacientove pravice velikokrat kršene iz njihove strani,
vendar velikokrat enostavno nimajo druge izbire (npr. v ambulanti pacientu
ne morejo zagotoviti zasebnosti, saj je prostor premajhen in nimajo na voljo
španskih pregrad med posteljami). Izpostavile so tudi pomembno posledico
vseh naštetih dilem. Ker pri večini pacientov ne morejo doseči dokončne re-
habilitacije, ti vedno znova prihajajo nazaj. S tem se pa spet začnejo pojavlja-
ti iste etične dileme. Vse fizioterapevtke so poudarile, da se največkrat sreča-
jo z etično dilemo glede nepravičnega dodeljevanja/ pomanjkanja sredstev
pri delu. Pri tem vse fizioterapevtke dnevno doživljajo nenehen stres, pred-
vsem zaradi tega, ker želijo svojim pacientom učinkovito pomagati, vendar
jim delovno okolje to ne dopušča. Vse fizioterapevtke so potrdile, da jim pri
obvladovanju stresa najbolj pomagajo dobri odnosi med sodelavci, torej da
se o tem veliko pogovarjajo. Eden izmed standardov prvega načela Svetov-
nega Kodeksa etike medicinskih sester (The International Code of Ethics for
Nurses, 2012. Pridobljeno 5. 2. 2020 s https://www.icn.ch/sites/default/files/
inlinefiles/2012_ICN_Codeofethicsfornurses_%20eng.pdf, str. 1) pravi, da:
»dejavniki, kot so rasa, narodnost, vera, socialni položaj, starost, zdravstveno
stanje ali politično prepričanje ne smejo vplivati na odnos do varovanca«, pri
čemer je vseh deset medicinskih sester priznalo, da v njihovem zdravstve-
nem procesu žal ne morejo zagotoviti tega standarda. Pri tem je problem
predvsem vera, saj je večina prebivalcev Gambije muslimanske veroizpovedi,
kar pomeni, da je »prepovedano dotikanje pacienta s strani zdravstvenih de�-
lavcev, saj se moža/žene lahko dotika le svoj partner« (besede ene izmed an-
ketiranih medicinskih sester). Prav zaradi tega se je zdravstveni tim odločil, da
bodo za osebno higieno pacientov pristojni njihovi svojci. S tem so sicer de-
loma rešili nastalo etično dilemo, vendar svojci nikakor niso usposobljeni za
izvedbo kakovostne osebne higiene pacientov in aseptičnega dela. Devet od
desetih medicinskih sester je navedlo, da se največkrat srečujejo z etično di-
lemo pri izvajanju zdravstvene nege pri pacientih z neprimernim obnaša-
njem. Najpogosteje se to dogaja prav zaradi zavračanja izvajanja nege s stra-
ni pacientov, čeprav jih medicinske sestre opozarjajo na nujnost izvedbe.
Veliko pacientov je namreč še vedno nepismenih in neizobraženih in ne razu-
mejo pomembnosti nekaterih intervencij, ter jih zavračajo zaradi verskih ra-
zlogov. Vseh deset medicinskih sester je potrdilo, da vedno spoštujejo pravi-
co varovanca do izbire in odločanja, vendar pa pri tem velikokrat naletijo na
dilemo, saj pogosto pacienti zavrnejo planirano zdravstveno nego (npr. zavr-
nejo vstavitve urinskega katetra). Pri vprašanju iz Svetovnega Kodeksa etika
medicinskih sester (The International Code of Ethics for Nurses, 2012. Prido-
bljeno 5. 2. 2020 s https://www.icn.ch/sites/default/files/inlinefiles/2012_
ICN_Codeofethicsfornurses_%20eng.pdf, str. 3 ): »Ali vedno spoštujete do�-

338
   335   336   337   338   339   340   341   342   343   344   345