Page 39 - Vinkler, Jonatan. 2020. Izpod krivoverskega peresa: slovenska književnost 16. stoletja in njen evropski kontekst. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 39
kladivom zgodovine in nakovalom zgodovinopisja: tekstna življenja martina luthr a

Za ta spis velja, da avtentično predstavlja Dobrovskega temeljni in ves
čas njegovega delovanja prisotni način mišljenja znanstvenih problemov,
kritično obravnavo le-teh, prizadevanje za preverljivo vednostjo – »resni-
co«, v katere odkrivanje in odkritje je tedanji čas z redkimi izjemami še
bolj ali manj nedolžno ter precej nepokvarljivo tudi zares verjel –, recep-
cija (kritika) in odzivanje Dobrovskega nanjo pa pokažeta tudi, kako se je
Dobrovský (ne)ujel z občo mentalno matriko svoje dobe.

Kodeks, ki ga je v omenjenem spisu obravnaval Dobrovský, je prišel
v prestolno mesto dežel svetega Václava l. 1354. Takrat ga je namreč cesar
­Karel IV., ki je za svojega vladanja iz Prage naredil ne le mater urbi, tem-
več tudi evropsko pomembno »razstavišče« za vsakovrstne relikvije, do-
bil od oglejskega patriarha. Ta je v spremnem pismu praškemu nadškofu
Arnoštu s Pardubic zapisal, da je na zadnjem listu rokopisa z lastno roko
popisal, kakšno usodo je dotlej doživljal dragoceni dokument. In ta naj bi
bila čez vse imenitna. Besedilo da naj bi napisal sam sveti Marko, v Oglej
naj bi ga prinesel sv. Hermagora, ki naj bi ga dobil naravnost iz rok zna-
menitega evangelista, ko je po njem zasedel patriarhovski pres­ tol v Ogleju.
Kodeks je prvotno obsegal sedem kvaternijev, od katerih sta bila dva daro-
vana velikemu možu luksemburške dinastije, pet kvaternijev pa je ostalo
v Ogleju. Za svoj del rokopisa je dal cesar, ki je bil vnet zbiralec svetniških
antikvitet, izgotoviti imenitno šatuljo. Poleg tega je ukazal, naj se iz nje-
ga vsako leto tudi kaj prebere, in sicer na velikonočno nedeljo ter na nebo­
vzetje da bo dovolj. Omenjeni kodeks so imeli češki katoličani, še zlasti pa
Pražani za veliko dragocenost, celo za relikvijo, saj ni ravno običajno, da bi
se v kakem srednjeevropskem mestu hranil avtograf koga od prvih privr-
žencev Jezusa iz Nazareta.

In Josef Dobrovský, clericus ecclesiasticus, ki mu je bilo tedaj komaj pe-
tindvajset let, si je dovolil s kritično tekstno in paleografsko analizo vreči
kar najbolj temno senco dvoma na dolga stoletja veljavno izročilo o svete-
ga Marka avtorstvu praškega evangelija. Pri tem je pokazal toliko domis-
lenosti, poznavanja paleografije in biblične eksegetike, da so se preseneče-
ni čudili tako domači kot tuji učenjaki. Vsem seveda ni ugodil, zlas­ ti tisim
ne, ki so svoje učene premisleke še vedno umeščali pod obnebja idearija in
imaginarija Rimske cerkve, kot sta bila oblikovana po koncilu v Tridentu in
kot sta se začela na Češkem in Moravskem zlagoma, vendar po rokah bolj
ali manj nasilno odločnih mož uveljavljati po l. 1621.

Dobrovský je s svojo raziskavo ugotovil, da kodeks, ki je bil pripisan
svetemu Marku, nima prav dosti opraviti z dobo, v kateri naj bi domnev-

39
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44