Page 38 - Vinkler, Jonatan. 2020. Izpod krivoverskega peresa: slovenska književnost 16. stoletja in njen evropski kontekst. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 38
izpod krivoverskega peresa

tekstni ponaredek, ki je znatno mlajši od termina nastanka, kot ga listina
kaže ob prvem branju.

Vsa tovrstna prizadevanja najdejo v srednjeevropskem kulturnem
prostoru svoje osišče predvsem v časopisu Orientalische und exegetische
Bibliothek (1717–1791), ki ga je izdajal znameniti nemški biblicist in profe-
sor filozofije ter orientalistike v Göttingenu Johann David Michaelis, svo-
jo najizrazitejško vednostno realizacijo pa v novi znanstvenokritični iz-
daji Novum testamentum (prva izdaja Halle, 1775–1777) Johanna Jacoba
Griesbacha.

Metoda kritičnega filološkega navzkrižnega primerjanja ter prevpra-
ševanja kar najbolj raznovrstnih in številnih primarnih virov, ki je postala
»pogonsko kolo« kritične biblicistike, je našla pot tudi v druge humanistič-
ne vede. Najprej in najizdatneje v zgodovinopisje. Intelektualno zgodo-
vinsko je topogledno odigral izrazito pomembno vlogo kasnejši patrirah
slavistike, češki abbé Josef Dobrovský. Ta je z Michaelisom sodeloval od leta
1776, ko je bil v Orientalische und exegetische Bibliothek natisnjen prispevek
Dobrovskega z naslovom Pragische Fragmente hebräi­scher Handschriften, v
katerem je komaj triindvajsetletni češki hebraist zaslovel s svojim obvlado-
vanjem paleografije in hebrejske etimologije. V prispevku je namreč ana-
liziral rokopisni fragment v hebrejščini, ki je bil najden v Klementinski
knjižnici v Pragi (danes Narodna knjiž­nica v Pragi). Kasneje je Michaelis
Dobrovskemu objavil tudi sloviti Fragmentum Pragense Evangelii s. Marci
vulgo autographi (Orientalische und exegetische Bibliothek, 1778), s kate-
rim je bil njegov avtor dokončno uvrščen med mednarodno priznane bib­
licistične avtoritete. Ker se Dobrovský pod prvo razpravo v Orientalische
und exegetische Bibliothek ni hotel podpisati, je Michaelis, ko je ocenjeval
Fragmentum Pragense Evangelii s. Marci, zapisal:

Da bi svoje bralce z g. Dobrovským bolje seznanil, dodajam, da je
on tisti, komur se moramo zahvaliti za razpravo o praških hebrej-
skih fragm­ entih. (Brandl 1883, 11)
Mentalna gramatika znotraj koordinat idearija znanstvenega kri-
ticizma (empirizma), racionalizma ter razsvetljenstva, ki je poganjala v
tek raziskovanje in drugačno upovedovanje podob Luthra, kot so ga bili
v srednji Evropi vajeni do razsvetljenstva, prihaja v Dobrovskega razpra-
vi Fragmentum Pragense Evangelii s. Marci vulgo autographi še posebej do
izraza.

38
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43