Page 17 - Možnosti aktivnega staranja strokovnih delavcev v vzgoji in izobraževanju s postopnim uvajanjem mladih v poklice.
P. 17
Uvod

učiteljski kader stara, saj je več kot polovica učiteljev v terciarnem izobraževa-
nju starejših od 50 let. Delež učiteljev, starejših od 50 let, je manjši na primarni
in sekundarni ravni ter v predšolski vzgoji in varstvu, in sicer znaša 38, 34 oz.
24  (OECD, 2019b).

Staranje prebivalstva, ki se trenutno dogaja v skoraj vseh razvitih državah,
bo imelo tudi velike gospodarske posledice. S staranjem celotnega prebival-
stva namreč lahko pričakujemo, da se bo znatno povečala tudi povprečna
starost pedagoških in drugih strokovnih delavcev na področju vzgoje in izo-
braževanja. S staranjem pedagoških delavcev postaja tudi njihov formalni
človeški kapital, ki so ga pridobili v osnovnem obdobju izobraževanja in us-
posabljanja, vse bolj zastarel. Delavci imajo tako lahko manj spodbud za po-
sodabljanje svojih veščin in kompetenc, saj rastejo njihovi oportunitetni stro-
ški usposabljanja, sočasno pa se krajša potencialno obdobje za izkoriščanje
le-teh.

Poskus metodološke napovedi demografskih sprememb v Sloveniji kaže,
da naj bi se v naslednjih desetletjih pomembno spremenila celotna starostna
sestava prebivalstva. Leta 2018 so starejši (tj. prebivalci, stari 65 ali več let)
predstavljali 19,4  prebivalstva, leta 2055 naj bil bilo v tej starostni skupini
skoraj 32  prebivalcev Slovenije, leta 2100 pa nekaj več kot 31 . Delež otrok
(tj. prebivalcev, mlajših od 15 let) se bo predvidoma nekaj let še nekoliko zvi-
ševal (2021, tj. 15,2 ), nato naj bi začel upadati in leta 2037 dosegel minimum
(okrog 12,9 ). Sledila naj bi počasna rast tega deleža in leta 2100 naj bi bilo
otrok med prebivalci 13,9  (Statistični urad Republike Slovenije, 2019a). Pro-
jekcije prebivalstva EUROPOP2018 so rezultat dela evropskega statističnega
urada (Eurostata).

Na tem mestu izpostavljamo termin »management staranja« (tj. upravlja-
nje s staranjem), ki ga bomo podrobneje predstavili v študiji, vključujoč pri-
mere dobre prakse.

O managementu staranja piše Krčmarjeva (2010) in navaja, da le-ta po-
sega na področje ustvarjanja prijaznega in varnega delovnega okolja za sta-
rejše delavce, v katerem bo mogoče graditi in prenašati znanje ter veščine
na mlajše sodelavce. Ob tem navaja, da bomo s strateško usmerjenim ma-
nagementom staranja morali ustrezno udejanjiti ukrepe nacionalnih politik
na individualni in organizacijski ravni.Izraz »aktivno staranje« pa se nanaša
na proces optimiziranja priložnosti za zagotavljanje zdravja, vključenosti in
varnosti z namenom povečanja kakovosti življenja (World Health Organiza-
tion, 2002 v Krčmar, 2010, str. 18). Management staranja tako predstavlja pa-
metno upravljanje s starostjo, organiziranje lastnega življenja, upravljanje na
nivoju institucije, ki se osredotoča na zadržanje starejših zaposlenih v delov-

15
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22