Page 43 - Možnosti aktivnega staranja strokovnih delavcev v vzgoji in izobraževanju s postopnim uvajanjem mladih v poklice.
P. 43
Mentorstvo starejših zaposlenih mladim

3. vodi ustrezno dokumentacijo o pripravnikovem delu idr. (prirejeno in
povzeto po Puklek Levpušček, 2007, str. 51–54).

Razen treh temeljnih področij so vloge dobrega mentorja tudi: spoštovan
kolega (ni nujno, da je najboljši praktik); cenjena oseba, ki je v sistemu na-
predovanja dosegla določen položaj; empatičen vzgojitelj; dober načrtova-
lec in reševalec problemov; jasen, racionalen mislec; oseba z visoko motiva-
cijo; strateg; oseba, ki zna v kritičnih situacijah ohraniti mirno kri in ustrezno
ukrepati itn.

Pomembno je, da odnos med mentorjem in pripravnikom temelji na mo-
delu strokovne rasti – mentorjeva naloga je namreč, da pomaga kolegu raz-
viti njegov stil strokovnega dela (svetovanja, poučevanja), tj. stil, ki je naj-
bolj prilagojen njegovi individualnosti, in ne mentorjevi. Torej ne gre za »ko-
pijo« mentorjevega dela, temveč izgradnjo lastne teorije pripravnikovega
dela (Kukanja Gabrijelčič, 2019).

Program uvajanja mladih v poklic vključuje tri temeljne vidike: organizacij-
skega, vsebinskega in procesnega (povzeto in prirejeno po Bizjak, 2004).

Organizacijski vidik
Vključuje načrtovanje delovnih obremenitev pripravnika (urnik in druge
obremenitve) ter čas, ki ga mentor in kolega potrebujeta za svoje delo. Gre
za: skupno načrtovanje dela, diskusijo, vrednotenje in načrtovanje nadalj-
njega razvoja, spremljanje in opazovanje mentorja ter drugih strokovnjakov,
refleksivno analizo svojega dela in pisanje dnevnika.

Delo starejšega kolega, mentorja, pa zahteva čas za: skupno načrtovanje
in pripravo na delo, opazovanje pripravnikovega dela, diskusije, analizo nje-
govega dela in posredovanje povratnih informacij, ocenjevanje usposoblje-
nosti itn.

Vsebinski vidik
Ta vidik vključuje seznanitev z vsemi osnovnimi dejavnostmi oz. procesi, ki
se odvijajo na izbrani instituciji. Vsebine so naslednje (prirejeno za vzgojno-
izobraževalne institucije): organizacija in delovanje vzgojno-izobraževalne
institucije; dokumentacija, zakoni in pravilniki; svetovalno delo in šola (zna-
čilnosti in etična načela šolskega svetovalnega dela; umestitev šolskih sveto-
valnih delavcev v prostor VIZ; šolsko in osebno svetovanje); svetovalno delo z
učenci (razvojno svetovanje; načela in pogoji svetovalnega dela šolskega pe-
dagoga z učenci; preventivno in kurativno svetovalno delo; individualno in
skupinsko svetovalno delo; inkluzija učencev s posebnimi potrebami); sve-

41
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48