Page 13 - Turistična podjetja in pandemija covida-19
P. 13
Izzivi delovne sile v turizmu v novi realnosti
Sestavek se zaključuje z glavnimi poudarki in dognanji o spremenjenih
razmerah za turizem in oblikovanje turističnega proizvoda v novi realno-
sti. Težave turizma na področju delovne sile, ki so posledica epidemije, so
strnjene v šest sklopov.
Delovna sila in ustvarjanje turističnega proizvoda v turizmu
Pogled na turistično dejavnost kot zaposlovalca delovne sile je mešan,
kot poudarja Baum (2015); medtem ko ponekod najdemo dobre prakse
turističnih podjetij kot zaposlovalcev, se drugod zaposlenost v turizmu
povezuje s slabimi plačami, z neugodnimi delovnimi pogoji in omejenimi
možnostmi za napredovanje ter osebno kariero.
Soustvarjanje turističnega proizvoda s strani zaposlenih je prepleteno
s človeškim kapitalom, ki ga v turizmu tvorijo znanje in sposobnosti za-
poslenih, odnos do dela, inovativnost zaposlenih in zmožnost hitrega po-
snemanja inovacij (Nemec Rudež in Mihalič, 2007). Človeški kapital se v
turizmu srečuje z različnimi izzivi že desetletja; določena dela v turizmu
marsikje veljajo za nezanimiva predvsem zavoljo nižje dodane vrednosti
in manj zaželenega delovnega urnika. Turistična dejavnost ima tudi višji
delež zaposlitev s skrajšanim delovnim časom in višjo fluktuacijo zapo-
slenih kot večina drugih dejavnosti, ugotavlja Centre for Economics and
Business Research (2014). To predstavlja omejitve pri razvijanju člove-
škega kapitala, ki bi lahko ustvarjal konkurenčnejši turistični proizvod.
Turizem je raznovrstna dejavnost, zato delo v njem zahteva zelo raz-
lične kompetence. Vpogled v strukturo delovnih mest v turistični de-
javnosti v Združenem kraljestvu kaže, da 27,1 zaposlenih v dejavnosti
opravlja osnovne elementarne naloge, kar je veliko več kot v celotnem go-
spodarstvu, kjer le okoli 10 vseh zaposlenih opravlja osnovna dela; to
nakazuje, da so v turizmu zaposleni predvsem mladi, slabše kvalificirani, s
krajšim delovnim časom in taki, ki šele iščejo prvo zaposlitev (Centre for
Economics and Business Research, 2014). Goh in Okumus (2020) ugo-
tavljata, da bi večjo stabilnost delovne sile, ki jo je težko dosegati zaradi
visoke stopnje fluktuacije zaposlenih in tudi odhoda starejših izkušenih
delavcev s trga dela, lahko dosegli z zaposlovanjem mlade generacije Z
skupaj z vpeljavo strategij za zaposlovanje mladih.
Študija o delovnih mestih v turizmu v Združenem kraljestvu (Centre
for Economics and Business Research, 2014) hkrati kaže, da je v turi-
stični dejavnosti veliko manjši delež strokovnih delavcev (angl. professio-
nal occupations) kot v celotnem gospodarstvu (manj kot 5 v primerjavi
z 20 v celotnem gospodarstvu) in nekoliko višji delež vodstvenega ka-
13
Sestavek se zaključuje z glavnimi poudarki in dognanji o spremenjenih
razmerah za turizem in oblikovanje turističnega proizvoda v novi realno-
sti. Težave turizma na področju delovne sile, ki so posledica epidemije, so
strnjene v šest sklopov.
Delovna sila in ustvarjanje turističnega proizvoda v turizmu
Pogled na turistično dejavnost kot zaposlovalca delovne sile je mešan,
kot poudarja Baum (2015); medtem ko ponekod najdemo dobre prakse
turističnih podjetij kot zaposlovalcev, se drugod zaposlenost v turizmu
povezuje s slabimi plačami, z neugodnimi delovnimi pogoji in omejenimi
možnostmi za napredovanje ter osebno kariero.
Soustvarjanje turističnega proizvoda s strani zaposlenih je prepleteno
s človeškim kapitalom, ki ga v turizmu tvorijo znanje in sposobnosti za-
poslenih, odnos do dela, inovativnost zaposlenih in zmožnost hitrega po-
snemanja inovacij (Nemec Rudež in Mihalič, 2007). Človeški kapital se v
turizmu srečuje z različnimi izzivi že desetletja; določena dela v turizmu
marsikje veljajo za nezanimiva predvsem zavoljo nižje dodane vrednosti
in manj zaželenega delovnega urnika. Turistična dejavnost ima tudi višji
delež zaposlitev s skrajšanim delovnim časom in višjo fluktuacijo zapo-
slenih kot večina drugih dejavnosti, ugotavlja Centre for Economics and
Business Research (2014). To predstavlja omejitve pri razvijanju člove-
škega kapitala, ki bi lahko ustvarjal konkurenčnejši turistični proizvod.
Turizem je raznovrstna dejavnost, zato delo v njem zahteva zelo raz-
lične kompetence. Vpogled v strukturo delovnih mest v turistični de-
javnosti v Združenem kraljestvu kaže, da 27,1 zaposlenih v dejavnosti
opravlja osnovne elementarne naloge, kar je veliko več kot v celotnem go-
spodarstvu, kjer le okoli 10 vseh zaposlenih opravlja osnovna dela; to
nakazuje, da so v turizmu zaposleni predvsem mladi, slabše kvalificirani, s
krajšim delovnim časom in taki, ki šele iščejo prvo zaposlitev (Centre for
Economics and Business Research, 2014). Goh in Okumus (2020) ugo-
tavljata, da bi večjo stabilnost delovne sile, ki jo je težko dosegati zaradi
visoke stopnje fluktuacije zaposlenih in tudi odhoda starejših izkušenih
delavcev s trga dela, lahko dosegli z zaposlovanjem mlade generacije Z
skupaj z vpeljavo strategij za zaposlovanje mladih.
Študija o delovnih mestih v turizmu v Združenem kraljestvu (Centre
for Economics and Business Research, 2014) hkrati kaže, da je v turi-
stični dejavnosti veliko manjši delež strokovnih delavcev (angl. professio-
nal occupations) kot v celotnem gospodarstvu (manj kot 5 v primerjavi
z 20 v celotnem gospodarstvu) in nekoliko višji delež vodstvenega ka-
13