Page 14 - Turistična podjetja in pandemija covida-19
P. 14
Helena Nemec Rudež

dra (skoraj 15 ) v primerjavi s celotnim gospodarstvom, kjer predstavlja
samo 10  zaposlenih; razlog za slednje je v tem, da v turizmu prevladu-
jejo majhna podjetja, ki imajo svoje vodstvene delavce. To prinaša dolo-
čene priložnosti za delo med vodstvenim kadrom v turistični dejavno-
sti. Med zaposlenimi v turizmu tradicionalno prevladujejo ženske, ki so
tudi manj plačane. Pred epidemijo je turizem zaposloval več kot polovico
žensk (54 ), veliko več kot nekatere druge dejavnosti, med zaposlenimi
pa je imel tudi visok delež mladih, višji kot ga ima v povprečju globalno
gospodarstvo (World Travel & Tourism Council, 2021). To vse postavlja
izzive razvoju človeškega kapitala v turizmu.

Razvoj turizma neprestano spreminja potrebe po delovni sili, epide-
mija pa je potrebe po novem znanju in spretnostih delovne sile še inten-
zivirala. Razvoj samoorganiziranih potovanj, ki jih je omogočil razvoj in-
terneta, in pa vsestranska digitalizacija družbe sta imela ključen vpliv na
spremembe delovne sile v turizmu, dejavnosti, ki je dolgo veljala za tra-
dicionalno storitveno dejavnost. Že pred pojavom epidemije so za delo v
turizmu med letoma 2007 in 2015 nastale nove potrebe, ki jih izpostavlja
Baum (2015, str. 206):

• oblikovanje spretnosti delovne sile in storitev na področju trženja
preko družbenih omrežij, zahteve po znanju jezikov in poznavanju
različnih kultur,

• usmerjanje v ustvarjanje bolj individualiziranih storitev v turizmu,
• zmanjševanje potreb po določenih delovnih področij, kot je delo v

klasičnih turističnih agencijah,
• vpeljevanje novih komunikacijskih strategij predvsem v zvezi z di-

gitalno tehnologijo, kamor uvrščamo tudi družbena omrežja,
• ustvarjanje spretnosti in delovnih mest, povezanih z novimi tehno-

logijami distribucije, in
• razvoj spretnostih, usmerjenih v trajnostno naravnano delo.

Že pred epidemijo so se v turizem vpeljevale digitalne rešitve in spre-
minjale turistični proizvod, s tem pa tudi zahteve dela v turizmu. Digi-
talizacija turizma je spreminjala strukturo delovne sile (oe c d, 2021b) in
prinesla po eni strani boljšo kakovost delovnih aktivnosti, večjo kreativ-
nost in raznolikost, po drugi pa zahtevo po bolj kvalificiranih zaposlenih
na področju digitalnih rešitev in zmanjšanje potrebe po določenih profi-
lih (Stryzhak idr., 2021). Turistična ponudba s tem sledi novim znanjem
v dejavnosti, se prilagaja intenzivni konkurenci in neprestanemu razvoju
novih digitalnih rešitev.

14
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19