Page 27 - Turistična podjetja in pandemija covida-19
P. 27
Izzivi delovne sile v turizmu v novi realnosti
izvoda z usmeritvijo v digitalne rešitve s hkratnim zagotavljanjem zdra-
vstvene varnosti prinesla nove zahteve. Vsekakor bo težava primanjkljaja
delovne sile ostala prisotna ne glede na pospešeno digitalizacijo postop-
kov dela v turizmu; občuten dvig plač bi pri tem igral pomembno vlogo
za privabljanje kadra. To je v turistični dejavnosti zaradi nizke dodane
vrednosti marsikje težko dosegljivo. Zaradi dviga plač delavcem v resta-
vracijah so namreč ponekod že bili primorani dvigniti cene jedi, kljub
temu pa z višjimi cenami niso uspeli pokriti višjih stroškov plač (Barone,
2021).
Zaključek
Izguba delovnih mest v turizmu in izkušenih turističnih delavcev zaradi
epidemije bo imela daljnosežne posledice na človeški kapital turističnih
ponudnikov in oblikovanje turističnih storitev. Medtem ko je primarni
problem turistične dejavnosti v letu 2020 predstavljala začasna prekini-
tev obratovanja turističnih ponudnikov in različnih omejitev pri nudenju
storitev, se je v letu 2021 ob hitrem in tudi nepredvidenem povečanju tu-
rističnega povpraševanja kot glavni problem izkazal primanjkljaj delovne
sile, ki je zapustila delo v turizmu.
Veliko turističnih delavcev, ki se je v času epidemije zaposlilo v drugih
dejavnostih, se ne želi več vrniti na prejšnje delovno mesto. Tudi mnogi
med tistimi delavci, ki so ostali v turistični dejavnosti, razmišljajo o tem,
da bi se zaposlili drugod. Primanjkljaj delovne sile se pri turističnih ponu-
dnikih kaže kot osrednja težava, večja od ponovnega privabljanja gostov
oziroma turistov in zagotavljanja ukrepov za preprečitev širjenja epide-
mije. Turistični ponudniki so sredi leta 2021 odprli svoje obrate in po-
novno vzpostavili poslovanje, hitreje, kot se je bila delovna sila pripra-
vljena zaposliti v turizmu.
V času hitrega povečanja turističnega povpraševanja je tako nastal pro-
blem omejene turistične ponudbe zaradi občutnega razkoraka med pov-
praševanjem in ponudbo delovne sile v turizmu. Ponudniki so bili pri-
morani iskati različne rešitve, ki bi zagotavljale čim boljše razmerje med
ponudbo kakovostnih storitev in skrbjo za zaposlene, da ti ne bi izgoreli
in/ali zapustili dela. V obdobju po epidemiji morajo ponudniki z manj
zaposlenimi opraviti več dela kot pred epidemijo, povezanega z zagota-
vljanjem pogojev za obvladovanje epidemije in zagotavljanjem digitalnih
rešitev. Zaradi omejene delovne sile in tozadevno vprašljive kakovosti iz-
vedenih storitev nekateri ponudniki sredi leta 2021 niso pričeli poslovati.
Po drugi strani so se na nekaterih spletnih mestih rezervacijskih kanalov
27
izvoda z usmeritvijo v digitalne rešitve s hkratnim zagotavljanjem zdra-
vstvene varnosti prinesla nove zahteve. Vsekakor bo težava primanjkljaja
delovne sile ostala prisotna ne glede na pospešeno digitalizacijo postop-
kov dela v turizmu; občuten dvig plač bi pri tem igral pomembno vlogo
za privabljanje kadra. To je v turistični dejavnosti zaradi nizke dodane
vrednosti marsikje težko dosegljivo. Zaradi dviga plač delavcem v resta-
vracijah so namreč ponekod že bili primorani dvigniti cene jedi, kljub
temu pa z višjimi cenami niso uspeli pokriti višjih stroškov plač (Barone,
2021).
Zaključek
Izguba delovnih mest v turizmu in izkušenih turističnih delavcev zaradi
epidemije bo imela daljnosežne posledice na človeški kapital turističnih
ponudnikov in oblikovanje turističnih storitev. Medtem ko je primarni
problem turistične dejavnosti v letu 2020 predstavljala začasna prekini-
tev obratovanja turističnih ponudnikov in različnih omejitev pri nudenju
storitev, se je v letu 2021 ob hitrem in tudi nepredvidenem povečanju tu-
rističnega povpraševanja kot glavni problem izkazal primanjkljaj delovne
sile, ki je zapustila delo v turizmu.
Veliko turističnih delavcev, ki se je v času epidemije zaposlilo v drugih
dejavnostih, se ne želi več vrniti na prejšnje delovno mesto. Tudi mnogi
med tistimi delavci, ki so ostali v turistični dejavnosti, razmišljajo o tem,
da bi se zaposlili drugod. Primanjkljaj delovne sile se pri turističnih ponu-
dnikih kaže kot osrednja težava, večja od ponovnega privabljanja gostov
oziroma turistov in zagotavljanja ukrepov za preprečitev širjenja epide-
mije. Turistični ponudniki so sredi leta 2021 odprli svoje obrate in po-
novno vzpostavili poslovanje, hitreje, kot se je bila delovna sila pripra-
vljena zaposliti v turizmu.
V času hitrega povečanja turističnega povpraševanja je tako nastal pro-
blem omejene turistične ponudbe zaradi občutnega razkoraka med pov-
praševanjem in ponudbo delovne sile v turizmu. Ponudniki so bili pri-
morani iskati različne rešitve, ki bi zagotavljale čim boljše razmerje med
ponudbo kakovostnih storitev in skrbjo za zaposlene, da ti ne bi izgoreli
in/ali zapustili dela. V obdobju po epidemiji morajo ponudniki z manj
zaposlenimi opraviti več dela kot pred epidemijo, povezanega z zagota-
vljanjem pogojev za obvladovanje epidemije in zagotavljanjem digitalnih
rešitev. Zaradi omejene delovne sile in tozadevno vprašljive kakovosti iz-
vedenih storitev nekateri ponudniki sredi leta 2021 niso pričeli poslovati.
Po drugi strani so se na nekaterih spletnih mestih rezervacijskih kanalov
27