Page 26 - Turistična podjetja in pandemija covida-19
P. 26
Helena Nemec Rudež

vajo različne spretnosti na področju digitalizacije, te zahteve pa so se z
epidemijo intenzivirale (oe c d, 2021b). S tem se turistični proizvod re-
pozicionira v očeh kupca, turistični ponudnik pa tako v očeh kupca kot
v očeh zaposlenih. Pri tem se veliki poslovni turistični sistemi s finanč-
nega in časovnega vidika lažje prilagodijo spremenjeni realnosti, medtem
ko bodo majhna podjetja morala pokazati veliko inovativnosti za priva-
bljanje zaposlenih in vlaganje v njihove kompetence. Ameriško združenje
hotelov in nastanitev a hl a (2021) je pripravilo oglaševalsko akcijo, na-
menjeno pridobivanju delovne sile, ki poudarja konkurenčne plače, fle-
ksibilen delovni čas in dodatke.

Nekateri turistični ponudniki so se spremenjenim okoliščinam uspeli
prilagoditi hitro in so se za zapolnitev potrebe po delovni sili usmerili
v tehnološke rešitve, ki so se začele pospešeno razvijati že med epide-
mijo; pričeli so uporabljati samopostrežne kioske in druge digitalne re-
šitve. Tehnologija torej igra pomembno vlogo pri nadomeščanju delovne
sile s kapitalom (Romero, 2021). To se je dogajalo v razvitih državah, kjer
so bile tehnološke rešitve cenejše kot delovna sila, epidemija pa je te spre-
membe še pospešila. Zamenjava delovne sile s tehnološkimi rešitvami se
bo tako v turizmu nadaljevala tudi v prihodnje. Delovna mesta v turizmu
se zato, kot poudarja Organizacija za ekonomsko sodelovanje in razvoj
(oe c d, 2021b), spreminjajo; v Nemčiji se bodo delovna mesta v turizmu
zaradi digitalizacije razširila na področja upravljanja podatkov in dela s
podatki (oe c d, 2021b). Nadomeščanje delovne sile s tehnološkimi reši-
tvami in standardizacijo postopkov dela pa pri kontaktnem osebju v re-
stavracijah vodi v nezadovoljstvo z delom ter čustveno utrujenost, ugota-
vljajo Chehab idr. (2021). Zato je k uvajanju tehnoloških rešitev, ki znižu-
jejo neposreden stik med zaposlenimi in odjemalci, potrebno pristopiti
tehtno, z namenom zagotavljanja zadovoljstva zaposlenih in njihove dol-
goročne zavezanosti k delu.

Tradicionalne rešitve pomanjkanja delovne sile v turizmu, ki dopol-
njujejo digitalne rešitve, gredo v smeri krajšanja delovnega časa obrato-
vanja posameznih ponudnikov (restavracij, wellnessa), manjšega obsega
ponudbe v restavracijah s tendenco večjega »obračanja« gostov v resta-
vraciji, manj storitev v hotelskih sobah (manj čiščenja, časovno razpo-
rejanje čiščenja znotraj celotnega dneva). Te rešitve so hitro izvedljive,
lahko pa zmanjšajo zadovoljstvo gostov.

Rešitve na področju izzivov pomanjkanja delovne sile so raznolike, ra-
zvojno jih moramo gledati kot pospešek digitalizacije turizma in repozi-
cioniranja turističnega proizvoda. Nova realnost je pri oblikovanju pro-

26
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31