Page 276 - Weiss, Jernej, ur./ed. 2023. Glasbena društva v dolgem 19. stoletju: med ljubiteljsko in profesionalno kulturo ▪︎ Music societies in the long 19th century: Between amateur and professional culture. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 6
P. 276
glasbena društva v dolgem 19. stoletju: med ljubiteljsko in profesionalno kulturo

neposredni potomec Società musicale, prevzelo vso njeno materialno (po-
hištvo, inštrumente itd.) in nematerialno zapuščino in postalo eden glav-
nih pobudnikov glasbenih dogodkov v mestu. Kot nas opozarja Giuliana
Novel, je bila nemška skupnost v Trstu finančno solidna, vendar ji pomanj-
kanje geografske bližine in demografska šibkost nista omogočali tako učin-
kovitega organiziranja pobud, kot sta jo v istih letih izvajali v mestu slovan-
ska in italijanska komponenta.12

Druga glasbeno relevantna osebnost nemško govoreče skupnosti je Ju-
lius Kugy (1858–1944), vnuk Jovana Veselega Koseskega. Julius Kugy se je
rodil leta 1858 v Gorici v narodnostno mešani družini. Oče je bil Korošec z
originalnim priimkom Kogej, mati pa je bila hčerka pesnika Jovana Vese-
lega Koseskega. Julius je odraščal v večjezikovnem okolju in je že od mla-
dih nog govoril vse štiri glavne jezike tedanje Gorice: slovensko, italijan-
sko, nemško in furlansko. Obiskoval je nemško gimnazijo v Trstu, šolanje
pa nadaljeval na dunajski univerzi, kjer je leta 1882 diplomiral iz prava. Po
vrnitvi v Trst je prevzel upravljanje družinskega podjetja Pfeifer-Kugy, ki ga
je ustanovil njegov oče Pavel. Podjetje se je ukvarjalo z uvozom olja, kave in
eksotičnega sadja. Julius Kugy se je intenzivno in strastno ukvarjal z glasbo:
znane so orgle, ki jih je podaril tržaški cerkvi mehitaristov pod pogojem, da
jih lahko igra vse do smrti; ustanovil je Coro Palestriniano, torej zbor, ki je
pel dela Perluigija Palestrine. V svojih spominih je Julius Kugy obeležil do-
gajanje v tržaškem Schillervereinu in takole opisal Hellerja:

Lahko bi dosegel svetovni sloves, če ne bi zanemarjal svoje čudo­
vite tehnike. Bil je brihtnega razuma in živahnega duha, neverjet­
no kulturno razgledan, z obsežnim in poglobljenim znanjem, jasne
in ostre presoje, dobro je poznal življenje in svet, pripravljen in sa­
mozavesten. Bil je talentiran Beethovnov interpret. Slišal sem sko­
raj vse velike violiniste našega časa, vendar me nihče od njih ni tako
impresioniral kot Heller, ko je vodil Beethovnove kvartete in izva­
jal čudoviti Koncert za violino. Zadovoljen je bil s skromno funk­
cijo, ki jo je opravljal v Trstu, kjer je bil tisočkrat bolj sposoben kot
ostali, ampak ljubi Bog mu je podelil sredstva, s katerimi bi se lah­
ko povzpel do visokih vrhov. V nadaljevanju sem mu bil zelo blizu,
pri njem sem se učil harmonije in bassa continua, z njim sem izva­
jal številne skladbe, tudi v Schillervereinu sem bil ob njem več de­
setletij, najprej kot svetnik, potem kot eden od treh upraviteljev, na

12 Giuliana Novel, »Associazioni musicali e orientamenti nazionali nella Venezia Gi-
ulia«, Musica e storia XII, št. 3 (2004): 535.

274
   271   272   273   274   275   276   277   278   279   280   281