Page 471 - Weiss, Jernej, ur./ed. 2023. Glasbena društva v dolgem 19. stoletju: med ljubiteljsko in profesionalno kulturo ▪︎ Music societies in the long 19th century: Between amateur and professional culture. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 6
P. 471
povzetki

oblasti do nadzora. Pomembna sprememba pa se je nanašala na pravico do
združevanja, saj je zakon glede ustanovitve društva predhodni koncesijski
model nadomestil s prijavnim. V prispevku obravnavam različne primere
strategij prilagoditve na to novo pravno realnost z naslednjimi zaključki.
Filharmonična družba v Ljubljani, v zvezi s katero je predstavljena tudi hi-
poteza, ki presprašuje njeno lastno samorazumevanje glede geneze že v letu
1702, se je v 19. stoletju konformno prilagajala vsaki državni zakonski refor-
mi s spreminjanjem svojega statuta. Po drugi strani so Dunajski filharmo-
niki ubrali drugačno strategijo. Zase so iznašli povsem sui generis organi-
zacijsko obliko, ki jim je dovoljevala, da so razvijali vrsto samouprave, ki je
Zakon 1867 še ni dopuščal. Tudi v Ljubljani pa so posebne strategije prila-
goditve razvijali tako člani društva prve Slovenske filharmonije kot društva
Glasbene matice v zvezi z Orkestralnim društvom, v večini pravniki, ki so
svojim ustvarjalnim pravnim razmišljanjem skušali prispevati k premago-
vanju težkih izzivov, kako v okvir že obstoječih organizacijskih oblik pri-
merno vključiti večje orkestrske korpuse. Kot značilen primer tega, preds-
tavim idejo »rahlega stika« pravnika in pisatelja Milčinskega. Na koncu kot
primer za obratni pogled z vidika posameznika kot člana društva preds-
tavim kompleksne izkušnje Karla Jeraja, obenem s predstavitvijo nekate-
rih novih dejstvenih dognanj, delno v ilustracijo nadvse primerne metafo-
re Rudolfa Andrejke o društvu kot »ojačeni osebi«.
Ključne besede: Društvo, orkester, Filharmonična družba, Slovenska filhar-
monija, Dunajski filharmoniki, Karel Jeraj

Viktor Velek
Matej Hubad v okviru glasbenega življenja slovanskih
društev na Dunaju
Članek predstavlja delo slovenskega zborovodje, učitelja in organizator-
ja Mateja Hubada v Slovanskem pevskem društvu na Dunaju. Enako po-
membna je tudi ocena pomena, ki sta ga imela koncerta slovenskega zbora
Glasbena matica leta 1896 na Dunaju – to je bil velik mejnik za zgodovino
Glasbene matice in dunajsko slovansko zborovsko življenje. Hubada preds-
tavimo z različnih vidikov: kot avtorja skladb, ki so jih izvajali na Duna-
ju, kot zborskega pevca in zborovodjo. Članek oriše tudi stike, ki jih je imel
s Slovani na Dunaju, in pove več o skladbah, ki so shranjene v arhivih du-
najskih slovanskih društev. Predstavljen je tudi odziv v tiskanih medijih
[čeških, češko-dunajskih, nemških na Dunaju], ki so ga sprožile Hubado-
ve dejavnosti.
Ključne besede: Matej Hubad, glasba, slovanska društva na Dunaju, zbor

469
   466   467   468   469   470   471   472   473   474   475   476