Page 282 - Weiss, Jernej, ur./ed. 2025. Glasbena interpretacija: med umetniškim in znanstvenim┊Music Interpretation: Between the Artistic and the Scientific. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 8
P. 282
glasbena interpretacija ... | music interpretation ...
je pomembno, da se izvajalci posvetijo oblikovni analizi skladb, saj ta raz-
kriva vse polimetrične in hemiolske strukture, ki so brez natančne analize
izvajalcem pogosto skrite.
Agogika
Ob poučevanju dijakov smo ugotovili, da imajo največje težave z agogiko.
Predvsem koliko zadržkov, pohitevanj in vdihov si lahko dovolijo, če v no-
tah niso izrecno zapisani. Odgovor na to je najlažje dobiti z oblikovno ana-
lizo skladb. Skladatelji svoje intence bolj ali manj očitno zapišejo v note bo-
disi z oznakami tempa bodisi z uporabo pavz, fermat, legatur ali izraznih
oznak. Srebotnjak je agogiko pogosto zapisal z izraznimi oznakami, kar je
bilo omenjeno že pri analizi Preludija št. 4. Vdihe je nakazal tudi s pavza-
mi, denimo v 7. taktu Preludija št. 2. Petrić je agogiko predstavil s števil-
nimi zapisi sprememb tempa in izraznosti. V 84 taktih Preludija je deni-
mo uporabil več kot petnajst oznak, med njimi tempo rubato, ritardando,
a tempo, sostenuto, cantando, poco animato, poco rubato, allargando, meno
mosso, accellerando, cantabile, recitando, lento, molto moderato, rallentan-
do, largo itd.
O pomenu analize za navdihujočo interpretacijo je govoril že Walla-
ce Berry:
Glasbena izkušnja je najbogatejša, ko so funkcionalni elementi oblike,
kontinuitete, vitalnosti in smeri jasno ozaveščeni z analizo in so osnova
za zavestno podlago resnično razsvetljujoče interpretacije. 23
Z obliko lahko razumemo samo strukturo glasbenega dela, motive in
fraze. Kontinuiteta predstavlja tekoč razvoj v glasbenem delu, kjer se fra-
ze logično povezujejo, prehodi med deli skladbe pa so tekoči. Vitalnost po-
meni energijo dela in pomaga vzdrževati pozornost poslušalca. Smer pa je
stalen občutek napredovanja proti določenemu cilju, ki je za dobro izved-
bo pomemben. Vse to skupaj lahko razumemo kot osnovo za agogiko, ki jo
bomo najbolje razumeli z jasno oblikovno analizo.
Dolgi akordi
Pri dolgih akordih, ki nimajo zapisanega arpeggia, se interpretacije harfi-
stov zelo razlikujejo. Nekateri jih vedno igrajo secco – sozvočno, drugi brisé
– hitri arpeggii, nekateri pa želijo dolge arpeggie, značilne za romantični
23 Wallace Berry, Musical Structure and Performance (New Haven: Yale University
Press, 1989), 6.
282