Page 283 - Weiss, Jernej, ur./ed. 2025. Glasbena interpretacija: med umetniškim in znanstvenim┊Music Interpretation: Between the Artistic and the Scientific. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 8
P. 283

pomen harmonsko-oblikovne analize v skladbah i. petrića in a. srebotnjaka ...
            stil. Izvedbi slednjih se je smiselno izogniti, sicer bi jih skladatelji v tem ob-
            dobju zapisali že sami. Predvsem se nam zdi pomembno, da se uporaba po-
            enoti in ni vsakič drugačna.
                 Petrić in Srebotnjak sta v omenjenih skladbah dodala zapis non arpe-
            ggiato (Petrić – Impromptu, 125. takt; Srebotnjak – Preludij št. 4, 36. takt).
            Pogosto pa akordi nimajo dodanega nobenega zapisa in omogočajo lastno
            interpretacijo, kot so na primer pri Petriću zadnji akord v Impromptuju ali
            akordi v allargando delu Preludija. Pri Elegiji so vsi akordi opredeljeni z
            oznakami. Pri Srebotnjaku in Petriću se je treba držati zapisanega, saj sta
            oba označila arpeggie, prav tako tudi smer igranja, nekaj svobode bi obdr-
            žali pri igranju dolgih akordov le pri Impromptuju, kjer si je Pavla Uršič v
            prvotni verziji dopisala nekoliko več arpeggiev, kot jih je kasneje v notah
            objavljenih ali pri igranju hitrih arpeggiev brizze. 24


                 Barva tona
            Poleg dolgih romantičnih arpeggiev je pri izvedbah skladb 20. stoletja po-
            gosto tudi igranje z lepim toplim tonom, ki se pri mlajših harfistih ne spre-
            meni glede na izvedbe baročnih, klasicističnih ali romantičnih del. Z is-
            kanjem novih zvočnih barv so se ukvarjali številni skladatelji 20. stoletja,
            denimo Igor Stravinski, Paul Hindemith ali Benjamin Britten, ki so v svo-
            jih delih uporabljali harfo.  Boulez je denimo o barvi tona dejal, da ne delu-
                                    25
            je sama po sebi, temveč je akustična iluzija barve tona prikazana z načinom
            komponiranja.  Namesto lepega tona čez celotno skladbo je treba samo
                          26
            barvo tona prilagoditi karakterju skladbe. Predvsem v ponavljajočih se ele-
            mentih je ostra prekinitev prejšnje fraze navadno pomembnejša od same
            barve tona. Pri Srebotnjaku bi bil ostrejši ton primeren v akordih dvočetr-
            tinskih taktov v Preludiju št. 3 ali glasne oktave v triosminskem taktovskem
            načinu Preludija št. 5. Pri Petriću pa v akordih, ki se začnejo v 35. taktu Pre-
            ludija, oz. akordih, ki se začnejo v 28. taktu Scherzina.




            24   Petrić,  Impromptu [Neobjavljena verzija].
            25   Denimo Igor Stravinski,  The Firebird (1910); Paul Hindemith,  Concerto for Wo-
                 odwinds, Harp, and Orchestra (1949); Benjamin Britten, A Ceremony of Carols, Op.
                 28 (1942); Benjamin Britten, War Requiem, Op. 66 (1962).
            26   Pierre Boulez, »Timbre and Composition – Timbre and Language«, Contemporary
                 Music Review 2 (1987): 169.


                                                                              283
   278   279   280   281   282   283   284   285   286   287   288